دریافت پاورپوینت احکام امر به معروف و نهي از منکر | 27076 alis

پاورپوینت احکام امر به معروف و نهي از منکر,پاورپوینت ,احکام, امر, به, معروف ,و, نهي, از ,منکر,مراتب امر به معروف و نهي از منکر,مراتب امر به معروف, و نهي از منکر,

نوع فایل.ppt: (قابل ويرايش و آماده پرينت)
تعداد اسلاید : 24 اسلاید

قسمتی از متن.ppt:

احکام امر به معروف و نهي از منکر
مراتب امر به معروف و نهي از منکر

2804 برای امر به معروف و نهی از منكر مراتبی است. و جایز نیست با احتمال حاصل شدن مقصود از مرتبه پایین، به مراتب دیگر عمل شود.

مرتبه اول
2805 مرتبه اول: آنكه با شخص معصیت كار طوری عمل شود كه بفهمد برای ارتكاب او به معصیت، این نحو عمل با او شده است. مثل اینكه از او رو برگرداند، یا با چهره عبوس با او ملاقات كند، یا ترك مراوده با او كند و از او اعراض كند، به نحوی كه معلوم شود این امور برای آن است كه او ترك معصیت كند.

2806 اگر در این مرتبه درجاتی باشد، لازم است با احتمال تأثیر درجه خفیف‌تر، به همان اكتفا كند. مثلاً اگر احتمال می‌دهد كه با ترك تكلم با او، مقصود حاصل می‌شود، به همان اكتفا كند و به درجه بالاتر، عمل نكند، خصوصاً اگر طرف، شخصی است كه این نحو عمل موجب هتك او می‌شود.

2807 اگر اعراض نمودن و ترك معاشرت با معصیت كار، موجب تخفیف معصیت می‌شود, یا احتمال بدهد كه موجب تخفیف می‌شود، واجب است اگر چه بداند موجب ترك به كلی نمی‌شود. و این امر در صورتی است كه با مراتب دیگر، نتواند از معصیت جلوگیری كند.

2808 اگر علمای اعلام احتمال بدهند كه اعراض از ظلمه و سلاطین جور، موجب تخفیف ظلم آنها می‌شود، واجب است اعراض كنند از آنها، و به ملت مسلمان بفهمانند اعراض خود را.

2809 اگر مراوده و معاشرت علمای اعلام با ظلمه و سلاطین جور، موجب تخفیف ظلم آنها شود، باید ملاحظه كنند كه آیا ترك معاشرت اهم است ـ زیرا ممكن است معاشرت، موجب سستی عقاید مردم شود، و موجب هتك اسلام و مراجع اسلام شود ـ یا تخفیف ظلم، پس هر كدام اهم است، به آن عمل كنند.

 

دانلود پاورپوینت احکام امر به معروف و نهي از منکر

دریــــافت فایـــل