دریافت تحقیق اصول و مبانی مدیریت دانش | 23558 alis

اصول و مبانی مدیریت دانش,دانش,مدیریت دانش,تاریخچه دانش,مدیریت دانش چیست,تعریف مدیریت دانش,مفهوم مدیریت دانش,سیستم‌های مبتنی بر دانش,سیستم د

فهرست

مقدمه. 3

مدیریت دانش و خدمت مرجع. 4

تعاریف گوناگون. 4

مفهوم مدیریت دانش.. 5

سه نوع مدیریت دانش وجود دارد. 7

راهبردهای مدیریت دانش.. 7

تعریف مدیریت دانایی. 7

دانایی صریح و ضمنی. 9

دانایی صریح. 9

دانایی ضمنی. 9

مهندس دانش کیست؟. 10

اهداف مديريت دانش.. 11

فوايد مديريت دانش.. 12

روش‌هاي مديريت دانش.. 12

آموزش مديريت دانش.. 13

چالش‌هاي پيش روي مديريت دانش.. 14

نتيجه‌گيري. 14

مفهوم و تعریف مدیریت دانش.. 15

چالش‌های مدیریت دانش.. 16

نیاز به حمایت از دانش ضمنی افراد:. 17

ضرورت توجه به ویژگی‌های خاص هر کاربر: 18

فرایند مدیریت دانش.. 18

مؤلفه‌های مدیریت دانش.. 19

فرهنگ در مدیریت دانش.. 19

عناصر مدیریت دانش.. 20

عناصر مدیریت دانش عبارتند از: 20

مراحل عملیاتی کردن مدیریت دانش در سازمان‌ (مراحل پیاده‌سازی. 20

آموزش مفاهیم و جلب نظر مدیران: 20

عوامل موفقیت مدیریت دانش.. 21

عوامل عدم موفقیت مدیریت دانش.. 23

مدل‌های مدیریت دانش.. 23

مدل حلزونی به شرح زیر به تجزیه دانش می‌پردازد: 24

اهداف مدیریت دانش.. 25

نتیجه‌گیری. 25

خاستگاه مدیریت دانش: 27

فوايد مديريت دانش.. 31

روش‌هاي مديريت دانش.. 31

آموزش مديريت دانش.. 33

چالش‌هاي پيش روي مديريت دانش.. 33

نتيجه‌گيري. 34

تعریف مدیریت دانش.. 34

آفرینش و ربایش دانش.. 35

ذخیره‌سازی. 35

انتشار و به اشتراک گذاری. 35

به کارگیری دانش.. 35

انواع دانش.. 35

تبدیل دانش.. 36

مراحل پیاده‌سازی نظام مدیریت دانش در سازمان. 37

گام نخست – امکان‌سنجی طرح. 37

مرحله دوم- طراحی خام نظام. 37

مرحله سوم- طراحی تفصیلی سیستم. 38

مرحله چهارم- پیاده‌سازی. 38

مرحله پنجم- نگهداری. 38

مرحله ششم- ارزشیابی سیستم. 38

سیستمهای کار- دانش.. 38

دانشگران. 38

وظایف دانشگران. 38

نیازمندیهای سیستم کار دانش.. 39

مروری بر برخی سیستم‌های مدیریت دانش.. 39

اینترانت.. 39

پورتال‌های دانش.. 39

گروه افزارها 39

کارگزاران. 40

سیستم‌های گردش کار 40

گروه‌های مباحثه موضوعی. 40

مدیریت محتوا 40

سیستم‌های تصمیم‌گیر. 41

سیستم‌های ترکیبی. 42

تکنولوژی اطلاعات در حمایت از مدیریت دانش ضمنی. 42

سیستم‌های مبتنی بر دانش.. 42

سیستم‌های خبره 42

سیستم‌های استدلالی موردی. 43

مشکلات سیستم‌های. 44

نمونه‌هایی از بکارگیری مدیریت دانش.. 44

نقش‌هاي مورد لزوم در مديريت دانش.. 46

منابع. 47

مقدمه

مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی : Knowledge management به معنای در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. مدیریت دانش شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش و تطبیق بینش‌ها و تجارب در سازمان می‌باشد. برنامه اجرایی مدیریت اندوخته‌های علمی بر این دو جزء اصلی بنا می‌شود. ازآنجا که تحقیقات کاربردی در حوزه مدیریت دانایی نسبتاً جدید است، در این خصوص تعریف خاص و دقیقی که مورد قبول محققین قرار گیرد وجود ندارد. آنچه مسلم است آن که می‌توان با آشنایی با تعاریف گوناگون، ابعاد و مصادیق این امر را بیشتر شناخت و آن را بهتر به کار گرفت.

مدیریت دانش و خدمت مرجع

یکی از شاخه‌های فرعی اقتصاد دانش است؛ مدیریت دانش، کاملاً یک روش جدید مدیریت را معرفی می‌کند. این مفهوم بر تبدیل موهبتهای عقلانی کارکنان و سازماندهی نیروهای سودمند درونی اعضاء کارکنان – نیروی رقابت و ارزش جدید- عمل می‌کند. مدیریت دانش بر پیوند اطلاعات با اطلاعات، اطلاعات با فعالیت‌ها و اطلاعات با فرد- برای تحقق اشتراک دانش (از قبیل دانش ضمنی و دانش صریح) توجه دارد؛ و با مدیریت اطلاعات کاملاً متفاوت است. کارکردهای سنتی کتابخانه؛ گردآوری، پردازش، اشاعه، ذخیره‌سازی، بهره‌برداری از اطلاعات مدرک به منظور فراهم آوردن خدمت برای جامعه است. در دوره اقتصاد دانش، کتابخانه به عنوان گنجینه دانش بشری، سهیم شدن در پیشرفت دانش و حلقه ارتباطی مهم در زنجیره پیشرفت دانش خواهد بود. در قرن بیست و یکم کتابخانه‌ها بطور اجتناب ناپذیری با موضوع جدید مدیریت دانش مواجه خواهند بود. مدیریت دانش در کتابخانه‌ها می‌باید بر پژوهش و توسعه دانش، ایجاد پایگاه دانش، مبادله و اشتراک دانش بین کارکنان کتابخانه (از جمله کاربرانش)، آموزش کارکنان کتابخانه، تسریع پردازش صریح از دانش غیر صریح و تحقق اشتراک آن تمرکز کنند. تعریف مدیریت دانش: مدیریت دانش رویکرد نظام مند یافتن، درک و استفاده از دانش برای دستیابی به اهداف سازمانی است و از طریق کاهش زمان و هزینهٔ آزمایش و خطا یا تکرار، ایجاد ارزش می‌کند.

تعاریف گوناگون

داده‌ها نقاط بی‌معنی در فضا و زمان هستند که هیچگونه اشاره‌ای به فضا و زمان ندارند. داده‌ها شبیه رویداد حرف یا کلمه‌ای خارج از زمینه (بدون رابطه) می‌باشند. دانایی مجموعه‌ای از شناخت‌ها و مهارت‌های لازم برای حل مسئله‌است، لذا اگر اطلاعاتی که در دست است بتواند مشکلی را حل کند می‌توان گفت دانایی وجود دارد. ضمن اینکه دانایی باید امکان تبدیل به دستورالعمل اجرائی و عملی شدن را داشته باشد. «نوناکا» بر این اعتقاد است که دانش ضمنی کاملاً شخصی بوده، رسمی کردن آن بسیار مشکل است، از این رو انتقال آن به دیگران به آسانی مؤثر نیست. به عبارت دیگر، دانش ضمنی در قالب ذهنیتها، مهارت‌ها و توانمندی‌های افراد و سازمان متبلور می‌شود (مهدی‌زاده ملاباشی، تورج، «سنجش جایگاه دانش سازمانی در زنجیره ارزش سازمانهای استراتژی محور»، ۱۳۸۸) یکی از تعاریف ساده مدیرت دانش :علم بعلاوه تجربه برابر با دانش است.

مدیریت دانش ارتقاء یک رویکرد جامع برای شناسایی، تسخیر، بازیافتن، تسهیم و ارزشیابی یک سرمایه اطلاعاتی سازمان است. این سرمایه اطلاعاتی ممکن است، داده‌ها، اسناد، خط مشی و رویه‌ها باشد

مدیریت دانش فرایندی است که طی آن سازمان به تولید ثروت از دانش یا سرمایه فکری خودمی‌پردازد مدیریت دانش یعنی استفاده خلاق، مؤثر و کارآمد از کلیه دانش‌ها و اطلاعات در دسترس سازمان به نفع مشتری و در نتیجه به سود سازمان مدیریت دانش استفاده از تجربه و دانش فردی و جمعی از طریق فرایند تولید دانش، تسهیم دانش و بکارگیری آن به کمک فناوری به منظور دستیابی به اهداف سازمان (بقایی نیا، 1386) مدیریت دانش بکارگیری سرمایه فکری برای تفوق سازمان در رقایت با سازمان‌های همتا، همچنین پاسخ‌های نوآورانه‌ای برای چالش‌های جدید و اهرمی برای عمل و یک میانجی است (علاقه بند،1382) مدیریت دانش بعنوان جمع‌آوری، توز یع و استفاده کارا از منابع دانش تعر یف شده است. (داون پورت، 1998). مدیریت دانش به عنوان مجموعه‌ای از رویه‌ها، ز زیرساخت‌ها و ابزارها ی فنی و مدیریتی است که در جهت خلق، تسهیم و بکارگیری اطلاعات و دانش در درون و بیرون سازمان‌ها طراح ی شده‌اند (بون فور، 2003). مرکز بهره‌وری و کیفیت آمریکا، مدیریت دانش را فرایند گسترده کسب، سازماندهی، انتقال و استفاده از اطلا عات در سازمان می‌داند. تعاریفی که سایر نظریه پردازان از مدیریت دانش ارائه می نمایند ما را در شناخت هر چه بیشتر آن یاری می رساند.

کارلس آرمسترانگ: مدیریت دانش فعالیتی سازمانی است که هدف از آن بوجود آوردن محیطی اجتماعی و فنی است که بتوان در آن محیط دانش تولید کرده و آن را با دیگران تقسیم نمود.

لاری پروساک: مدیریت دانش تلاشی برای آشکار نمودن دارایی پنهان در ذهن اعضا و تبدیل این دارایی پنهان به یک دارایی سازمانی تا همه کارکنان سازمان به این دارایی دسترسی داشته باشند.

هربرت سنت آنگو: مدیریت دانش یعنی ایجاد نوعی ارزش از دارایی های پنهان سازمان; ما زمانی به این هدف دست می یابیم که برای افراد ارزش قائل شویم و توانائی های آنها را برای تولید و جمع آوری و مبادله دانش افزایش دهیم.

توماس دوپورت: مدیریت دانش عملیات کشف، سازماندهی، خلاصه کردن و ارائه اطلاعات است به شکلی که معلومات کارکنان را بهبود بخشد.

مفهوم مدیریت دانش

مدیریت دانش، یعنی مدیریت فعالیت‌های دانشی؛ مدیریت دانش یعنی مدیریت اذهان و مستندات. مدیریت دانش فراتر از انجام فعالیت‌های دانشی است. مدیریت دانش لایه‌ای فراتر از فعالیت‌های دانشی بوده و متمرکز بر اهداف و راهبردهایی است که فعالیت‌های دانشی را بهبود دهد. فعالیت‌های خلق، اشتراک، بهره‌برداری و … فعالیت‌های دانشی هستند که باید مدیریت شوند. به عنوان مثال اشتراک دانش، جز مدیریت دانش نیست، بلک موضوع مدیریت دانش است. نقش مدیریت دانش، بهبود اشتراک دانش است، نه انجام آن.

مدیریت دانش، مدیریت طیف وسیعی از فعالیتهای است که برای مبادله، خلق یا ارتقای سرمایه‌های فکری در سطح کلان به کار می‌رود. مدیریت دانش طراحی هوشمندانه فرایندها، ابزار، ساختار و غیره با قصد افزایش، نوسازی، اشتراک یا بهبود استفاده از دانش است که در هر کدام از سه عنصر سرمایه فکری یعنی ساختاری، انسانی و اجتماعی نمایان می‌شود. مدیریت دانش فرایندی است که به سازمانها کمک می‌کند تا اطلاعات و مهارتهای مهم را که بعنوان حافظه سازمانی محسوب می‌شود و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی

 

دانلود تحقیق اصول و مبانی مدیریت دانش

دریــــافت فایـــل