دریافت پاورپوینت درمان اسکیزوفرنیا و مهارت کنترل عوارض دارویی (35 اسلاید) | 21743 alis

عوارض, دارویی,,درمان اسکیزوفرنیا,تاریخچه درمان و مراقبت از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا,,دلیل ضرورت استفاده از دارو در درمان اسکیزوفرنیا چیست؟

پاورپوینت درمان اسکیزوفرنیا و مهارت کنترل عوارض دارویی

درمان اسکیزوفرنیا
تاریخچه درمان و مراقبت از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا مملو از نگرش­ها و رفتارهای انسانی و غیر انسانی است. مراقبت­های انسان­دوستانه به لحاظ عملی و اخلاقی همچنان به صورت یک ارزش محسوب شده و اصلی شناخته شده است، اما از نظر اثربخشی، تأثیر روش­های درمان و مراقبت چندان بر مبنای یافته­های علمی نیستند (بوچانان و کارپنتر، 2005). برای درمان این اختلال، شیوه­های مختلفی پیشنهاد و ارائه شده است. این درمان­ها شامل درمان دارویی، روانکاوی، روان­درمانی و مشاوره، خانواده­درمانی، درمان­های شناختی – رفتاری، مداخلات روانی – اجتماعی و تشنج درمانی برقی است.

عده­ای هم، درمان­هایی مانند هومیوپاتی، طب سوزنی و درمان با خواب مصنوعی (هیپنوتیزم) را مطرح می­سازند. با این حال اکثر مقالات و یافته­های علمی در مقوله درمان، بر اثربخشی درمان دارویی، مداخلات روانی – اجتماعی و توانبخشی تأکید دارند. تأکید بر این درمان­ها به دلایل زیر است:
– منشاء مغزی (ساختاری و زیست شیمیایی) اختلال اسکیزوفرنیا؛
– تأثیر اثبات شده علمی درمان­های دارویی و درمان با تشنج درمانی برقی؛
– تأثیر اثبات شده علمی درمان­های زیستی در کنترل علایم و تسهیل انجام مداخلات روانی اجتماعی و توانبخشی؛
– تأثیر اثبات شده علمی مداخلات روانی – اجتماعی و توانبخشی در پیشگیری از عود حملات و بروز ناتوانی و معلولیت؛

دلیل ضرورت استفاده از دارو در درمان اسکیزوفرنیا چیست؟
در فصل های پیش ذکر شد که اسکیزوفرنیا ناشی از اختلال کارکرد مغز است که علایم آن تحت تأثیر عوامل مختلف زیستی، روانی و اجتماعی بروز می کند. علاوه بر آن یادآور شدیم که محیط و شرایط خانوادگی به تنهایی عامل پیداییش آن نیست. در بحث سبب شناسی و اسکیزوفرنیا نیز به عوامل ژنتیگکی، بیوشیمیایی، سازه های عضوی مغز، عوامل روان شناختی و عوامل محیطی اشاره کردیم. در این بخش که به موضوع استفاده از داروها و شناسایی عوارض انها پرداخته می شود، به عوامل بیوشیمیایی بیشتر اشاره می کنیم.
به طور خلاصه در مغز، ارتباط سلولهای عصبی (نورون ها) با یکدیگر و انتقال پیام ها، از طریق رسانه های عصبی که ماهیتی شیمیای دارند، انجام می گیرند. با توجه به مطالعات صورت گرفته، مشخص شده است که در اختلال اسکیزوفرنیا در رسانه های عصبی – شیمیایی و گیرنده های مربوط به آنها، تغییراتی به وجود می آید. از عمده ترین رسانه های عصبی – شیمیایی مطرح در این اختلال از دوپامین، سروتونین، نورآدرنالین و گلوتامات می توان نام برد. برای ایجاد تعدیل یا تنظیم این رسانه های عصبی – شیمیایی و گیرنده های مربوط، تجویز داروهای ضد روان پریشی، که به آنها آرامبخش ها قوی یا نورولپتیک نیز گفته می شود، ضرورت پیدا می کند.

به طور کلی، تجویز این داروها به چهار دلیل زیر صورت می پذیرد:
اداره علائم مثبت در دوره حاد بیماری
ایجاد تخفیف در علایم مثبت و کاهش تحریکات
دستیابی به آثار بالینی و نگهداری آن آثار برای مدت طولانی
پیشگیری از عود علایم مثبت و حملات جدید.

و…….

 

دانلود پاورپوینت درمان اسکیزوفرنیا و مهارت کنترل عوارض دارویی (35 اسلاید)

دریــــافت فایـــل