دریافت تحقیق فرهنگ اخلاقي تربيتي معصومين | 19910 alis

تحقیق, فرهنگ, اخلاقي, تربيتي, معصومين

فرهنگ اخلاقي تربيتي معصومين
آموزه ها
1- حرص و آز نعمتي الهي است كه در نهاد انسان قرار داده شده است. نكته قابل تأمل به كار بردن اين نيرو در زمينه هاي مثبت است و اين از نشانه هاي برجسته اهل تقوا است.
2- حرص ورزيدن در به دست آوردن مال و ثروت به هر وسيله اي كه باشد انسان را به جايي نمي رساند. امام حسين (ع) در اينباره مي فرمايد:
« نه عفت و مناعت مانع روزي مي شود و نه حرص زدن روزي بيشتر مي آورد. زيرا روزي تقسيم شده و اجل حتمي است و حرص زدن گناه است.»
3- ريشه آزمندي و حرص ورزيدن در امور دنيايي و بدست آوردن مال ز هر راهي چيست؟ رسول الله خطاب به حضرت علي (ع) فرمود:
« اي علي! بدان كه ترسويي و بخل و آزمندي از يك سرشتند و ريشه آنها بدگماني به خدا است.»
4- عامل بازدارنده از آزمندي چيست؟ امام صادق به ابوبصير فرمود: آيا اندوهگين نمي شوي؟ آيا غم دلت را نمي گيرد؟ آيا دردمند نمي شوي؟ عرض كردم به خدا سوگند چرا. فرمود:
هر گاه چنين حالتهايي به تو دست داد مرگ و تنهايي قبر را به ياد آور و آن زماني را كه تخم هاي چشمت ب گشته‏ بر گونه هايت جاري شود و بندهايت از هم بگسلد و گوشت بدنت خوراك كرمها شود و پيكرت پوسيده گردد و از دنيا جدا شوي. اينها تو را به كار برمي انگيزاند و از حرص زياد به دنيا باز مي دارند.
2- ابوريحان بيروني و حرص
ابوريحان بيروني حكيم و رياضيدان معروف در بستر مرگ افتاده بود و لحظه هاي آخر عمر خود را مي گذراند. در همان حال فقيهي به عيادت وي آمد. ابوريحان به همه شدت بيماري، كاملاً به هوش بود و مشاعرش بخوبي كار مي كرد. در همان حال فرصت را غنيمت شمرد و يك مسئله فقهي را طرح كرد. مرد فقيه در شگفت ماند و به وي گفت: اين چه وقت پرسيدن مسئله علمي است؟
ابوريحان پاسخ گفت: فكر كنم اگر مسئله اي را بدانم و بميرم بهتر است از اينكه ندانم و بميرم.
امام صادق (ع) فرمود:

 

دانلود تحقیق فرهنگ اخلاقي تربيتي معصومين

دریــــافت فایـــل