دریافت تحقیق اختلال نقص در توجه (آموزش حروف) | 19672 alis

تحقیق, اختلال, نقص, در, توجه, (آموزش, حروف)

اختلال نقص در توجه
(آموزش حروف)
****************
مقدمه
اختلال نقص در توجه يكي از مواردي است كه در اغلب ناتوانيهاي يادگيري همراه و بدون پرفعاليتي ديده مي شود كودكي كه مبتلا به اين اختلال مي باشد اصولاً علائمي از بي ثباتي در توانايي هاي شناختي مربوط به تكاليف تحصيلي و عملكردي متغير را از خود نشان مي دهد كه اغلب موجب پريشاني معلم، والدين و حتي خود كودك مي شود از نظر سبب شناسي و درمان بسيار اهميت دارد كه بدانيم اختلالات توجه در برخي موارد با فعاليت حركتي زياد بدن همراه مي باشند.
به منظور تشخيص اختلال نقص در توجه مي بايستي كودك ملاكهاي بي توجهي (نظير شكست در به انجام رسانيدن كارهايي كه شروع كرده، شكست در گوش كردن، حواسپرتي، مشكل در تمركز يا دقت در انجام يك بازي) و تكانش (از قبيل انجام اعمال قبل از تفكر، از كار به كاري ديگر پرداختن، مشكل در سازماندهي، نياز به كنترل كننده، فريادهاي ناگهاني در كلاس، مشكل در منظر ماندن) را داشته باشد.
براي تشخيص ADD همراه با پرفعاليتي، مي بايست كودك علاوه بر حواسپرتي و علائم كنترل ضعيف تكانه ها، فعاليت زياد را نيز داشته باشد. فعاليت حركتي زايد ممكن است به صورت مشكل در يك جا نشستن يا مشكل در يك جا ماندن، راه رفتن و دويدن زياد و راه رفتن در خواب مشاهده شود.
ناتوانيهاي توجهي
يكي از فراوان ترين مشكلات در ميان كودكان كه موجب كاهش كارايي آنان در مدرسه مي گردد در فقدان توجه است مشاهدات نشان مي دهد كه هنگامي كودك در تمركز بر روي تكليف طرح شده، با شكست مواجه مي شود و نمي تواند سر و نگاهش را به سمت معلمي كه در حال آموزش به اوست جهت دهد و يا در دنبال كردن دستورالعمل ها شكست مي خورد از طرف ديگر ادامه كار بر روي يك تكليف معين، تعيين جهت نگاه و سر، حالت چهره، مراقب و گوش به زنگ و اجراي دستورالعمل ها و موفقيت در عملكرد نشان دهنده رفتار توجه كودك است.
به هر حال وقتي كودك مبتلا به نقصان شديد توجه است اين مشكل مي تواند اثرات مخربي بر يادگيري او داشته باشد.
طبقه بندي كاستيهاي توجهي
1- بيش فعالي كه به وسيله فعاليت حركتي بيش از حد مشخص شده است.
2- حواسپرتي بر حسب تمركز بر روي محرك غيرمربوط يا نامناسب و داشتن مشكلاتي در تداوم توجه به مطالب مربوط، مشخص شده است.
3- بازداري زدائي يا تمايل به دادن پاسخ به آشفتگي دروني و بيروني.

 

دانلود تحقیق اختلال نقص در توجه (آموزش حروف)

دریــــافت فایـــل