دریافت تحقیق آشنايي با طبقه بندي مواد اعتياد آور به همراه نحوه استعمال ،اثرات آني و خطرات آن | 19117 alis

تحقیق, آشنايي, با, طبقه, بندي, مواد, اعتياد, آور, به, همراه, نحوه, استعمال, ,اثرات, آني, و, خطرات, آن

موضوع:
آشنايي با طبقه بندي مواد اعتياد آور به همراه نحوه استعمال ،اثرات آني و خطرات آن
فهرست مطالب
عناوين صفحه
مقدمه 2
تعاريف اعتياد و وابستگي 5
طبقه بندي مواد اعتياد آور 9
اهداف و مراحل درمان 29
نتيجه گيري و منابع 34
مقدمه :
در بررسي تاريخ ، بشري را نمي توان يافت كه با مسائل مربوط به مواد مخدر دست به گريبان نبوده و شايد بتوان گفت مواد مخدر همزاد با بشر در اين جهان يافت شده و تا زماني كه انسان در اين عرصه وجود دارد آن نيز پا بر جاست . مسائل مربوط به مواد مخدر تازگي نداشته و اثرات آن نيز همواره در سرنوشت ملتهاو اقوام قابل جستجو است . در كتب تاريخي ايران و حتي در كتاب قانون ابن سينا از اثرات اين مواد نامبرده شده است . اما بيشتر گزارشات در مورد مواد مخدر مربوط به زمان صفويه و سپس قاجاريه تا عصر كنوني است همراه با فراز و نشيبهاي اين دوران كه اشاعه مصرف مواد افيوني مورد توجه بوده است قوانين يكصد ساله در مورد محدود نمودن مصرف مواد نيز يافت مي شود.
در زمان ما مسئله مواد مخدر شكل مخاطره آميز وكاملا پيچيده اي به خود گرفته و در عين حال گسترش جهاني يافته است . اعتياد به مواد مخدر علاوه بر زيانهاي جدي و خطرناك جسمي از قبيل ابتلا به بيماريهاي عفوني واگيردر همچون ايدز – هپاتيت – سل – عوارض و مشكلات عديده اجتماعي و اقتصادي از قبيل افزايش جرمهاي مرتبط با مواد مخدر همچون جنايت و سرقت ، فقر و تكدي گري و هدر رفتن سرمايه هاي كلان مادي كشورها را بدنبال داشته است .

تعاريف اعتياد:
اعتياد يعني خو گرفتن و وابسته شدن جسمي ، رواني و عصبي فرد به مواد مخدر كه ترك يا فرار از آن نا ممكن و يا بسيار مشكل است .
اعتياد يعني مصرف نا بجا و مكرر مواد مخدر كه باعث وابستگي به آنها مي شود . اين وابستگي بدني و رواني است ، ترك مصرف مواد افيوني مشكلات و محروميت هاي بدني و رواني را در پي خواهد داشت .
اعتياد عبارتست از وابستگي به عوامل يا موادي كه تكرار مصرف آنها با كم و كيف مشخص و زمان معين از ديدگاه معتاد ضروري مي نمايد .
اعتياد يك بيماري رواني ، اجتماعي ، اقتصادي كه بر اثر فعال و انفعالات تدريجي بين بدن انسان و مواد شيميايي تحت يك سلسله شرايط و اوضاع احوال خاص رواني ، اقتصادي ، اجتماعي و سنتي به وجود آيد .
از نظر فارماكولوژي اعتياد عبارتست از حالت مقاومت اكتسابي كه در نتيجه استعمال متمادي دارو در بدن حاصل مي شود به قسمي كه استعمال مكرر دارو موجب كاسته شدن اثرات تدريجي مي گردد پس از مدتي شخص مي تواندمقادير سمي دارو را در بدن بدون ناراحتي تحمل كند و در صورتي كه دارو به بدن نرسد اختلالات جسمي و رواني موسوم به سندروم محروميت بروز مي كند .
از نظر سازمان جهاني بهداشت اعتياد داروئي حالتي است كه در اثر مصرف دوره اي يا مداوم يك ماده شيميايي ( طبيعي يا مصنوعي ) كه براي انسان يا جامعه مضر باشد ايجاد مي گردد و ويژگي هاي آن به قرار زير است :
1- اشتياق يا نياز اجباري به استفاده مداوم آن ماده و ظهور رفتاري اجباري براي پيدا كردن آن به هر وسيله .

 

دانلود تحقیق آشنايي با طبقه بندي مواد اعتياد آور به همراه نحوه استعمال ،اثرات آني و خطرات آن

دریــــافت فایـــل