دریافت مختصری بر تغذيه در ورزش دوچرخه سواري | 18283 alis

تغذيه, در, ورزش, دوچرخه, سواري,مختصری بر تغذيه در ورزش دوچرخه سواري

تغذيه در ورزش دوچرخه سواري

 

احتمالاً در بين تمام ورزش ها، اين ورزش انواع متنوع تري دارد. در حقيقت، اگرچه دوچرخه سواري روي پيست يا در جاده مشابه هم هستند، اما وقتي که مسابقه اي به صورت شهر به شهر، يک مسابقه ي شش روزه، يک مسابقه ادامه دار، يک مسابقه ي آمريکايي يا مسابقه ي سرعت انجام مي شود، در آن صورت هيچ شباهتي با هم ندارند 
الف) مسابقه در جاد:
اين مسابقه فقط در مدت يک روز( شهر به شهر يا قهرماني) انجام مي شود. بهتر است شب قبل از مسابقه همان رژيم غذايي دوران تمرينات مصرف شود
– مسابقه بعد از ظهر : توصيه مي شود صبحانه ي معمولي خورده شود. سپس تا سه ساعت قبل از شروع مسابقه، رژيم غذايي قبل از مسابقه استفاده شود. در مدت سه ساعت قبل از شروع مسابقه، غذايي حاوي مقدار کمي کربوهيدرات مصرف کنيد، در حين ورزش انرژي بيشتري خواهيد داشت.(طي روزهاي آينده رژيم غذايي دوران تمرينات و رژيم غذايي قبل از مسابقه را براي شما در قسمت تازه هاي سايت ارائه خواهم کرد. منتظر باشيد)
معمولاً مسابقه در جاده بيش از 100 تا 120 کيلومتر نيست( منظور مسافتي است که بيش از سه ساعت طول نمي کشد). گر چه در طول اين مدت مصرف انرژي عضلاني زياد است، اما طبق برآورد به عمل آمده، رژيم غذايي قبل از مسابقه و رژيم غذايي انتظار، کاملاً براي تأمين نياز اين مدت و جلوگيري از کاهش شديد قند خون که حس گرسنگي و خستگي ايجاد مي کند، مناسب است.
با وجود اين توصيه مي شود، فرد دوچرخه سوار مقداري ميوه خشک و چندين حبه قند که بتوان بلعيد( جويده نشود چون باعث تحريک حسن تشنگي مي شود) و يک قمقمه چاي و آب ميوه خالص که با نسبت مساوي مخلوط شده و با 30 گرم دکستروز يا گلوکز شيرين شده، همراه داشته باشد.
– وقتي مسابقه بين دو شهر انجام مي شود يا مسابقه صبح شروع شده و پيش بيني مي شود بعد از ظهر ( يا قبل از ظهر) به اتمام برسد، در مورد افراد غير حرفه اي توصيه مي شود: دو ساعت و نيم يا سه ساعت قبل از شروع مسابقه، صبحانه ي معمولي خورده شود.
يک ساعت قبل از شروع مسابقه : يک چهارم ليتر آب ميوه ي شيرين نوشيده شود و يک تکه گوشت خورده شود.
در کوله پشتي خود، دو تکه گوشت بگذاريد و يک تکه را پس از طي کردن نصف مسير و ديگري را يک ساعت و نيم قبل از رسيدن به مقصد بخوريد. 30 تا 40 گرم پنير، 50 گرم کشمش، برگه ي زرد آلو، آلو خشک و چند عدد بيسکويت خشک به اضافه ي دو قمقمه( با ظرفيت 500 سي سي) که حاوي مايعات زير است، همراه داشته باشيد :
قمقمه اول: حاوي مخلوط مساوي چاي و آب ميوه شيرين شده با 30 گرم گلوکز يا دکستروز يا 40 گرم عسل به اضافه ي يک گرم نمک طعام باشد.
قمقمه دوم: حاوي فرني برنج مايع ( يا يک سوپ تهيه شده با آرد غلات داراي مالت با شير) که به آن 5/0 گرم فسفات تري کلسيک و 5/0 گرم گلوکونات پتاسيم اضافه شده باشد.
نوشابه ها نه تنها تامين کننده انرژي هستند، بلکه براي از بين بردن فرسودگي و سموم متابوليکي که باعث خستگي مي شود نيز مفيد هستند. بنابراين دوچرخه سوار بايد انواع نوشابه ها را در دسترس داشته باشد تا مطابق ذائقه خود از آنها استفاده کند.
تصور مي شود يک چنين رژيم غذايي براي کار عضلاني زياد( براي رکاب زدن) کافي باشد. مصرف اين مواد غذايي مطلوب است، چون داراي هضم آساني هستند. از نظر تغذيه اي کامل است و داراي تمام مواد مغذي موردنياز از نظر کيفي مي باشد. اين غذا کاملاً متعادل است و نيازي به دريافت مکمل ويتامين ها ندارد. همچنين داراي مقادير کافي آب، ترکيبات قليايي، پتاسيم و نمک براي از بين بردن عدم تعادل اسيد و باز است که موجب ايجاد ترکيبات متابوليکي مي شود که منجر به خستگي مي گردد. هر دوچرخه سوار، رژيم غذايي خود را مطابق ذائقه خود تنظيم مي کند و ما نمي توانيم يک رژيم غذايي مطلوب براي هر دوچرخه سوار ارائه کنيم. اما تجارب به کرات نشان داده است که محتويات کوله پشتي دوچرخه سواران در جاده، به ندرت براي کار عضلاني که انجام مي دهند، مناسب است.
ب) مسابقه مرحله به مرحله:
در اينجا مسئله کمي متفاوت است. در حقيقت در دو وضعيت قبلي( مسير طولاني يا شهر به شهر) ورزشکار مي تواند خطر نسبي تجمع مواد سمي که منجر به ايجاد خستگي مي شود يا يک رژيم غذايي نامناسب را بپذيرد، چون شب يا فرداي مسابقه مي تواند با استفاده از يک رژيم غذايي مناسب و استراحت آنها را از بين ببرد.
اما در يک مسابقه ادامه دار که چند روز طول مي کشد، شام هر شب بايد ذخاير از دست رفته بدن را ترميم کند و همزمان ترکيبات متابوليکي سمي را نيزدفع کند و موجب ترميم ضايعات بدن شود.
 

ج) ‘حالت اختصاصي ‘ شش روزه:
خصوصيت اين نوع مسابقه اين است که مصرف عضلاني در مدت شش روز و شش شب زياد مي باشد. گذشته از آن امکان خواب کم بوده و مسابقه در پيست سرپوشيده انجام مي شود که اکسيژن آن کم و اشباع از موادآلوده و دود سيگار است. چون اين تيم ها معمولاً در زمستان در سراسر اروپا داراي مسابقه شش روزه هستند و هميشه همان افراد در تمام مسابقات شرکت مي کنند، دچار مشکلات زيادي مي شوند

 

دانلود مختصری بر تغذيه در ورزش دوچرخه سواري

دریــــافت فایـــل