دریافت مقاله شبکه هاي عصبي و الگوريتم هاي ژنتيک در تجارت | 17235 alis

مقاله شبکه هاي عصبي و الگوريتم هاي ژنتيک در تجارت

عنوان مقاله: شبکه هاي عصبي و الگوريتم هاي ژنتيک در تجارت

چکيده:

در عصر حاضر در بسياري از موارد ماشين ها جايگزين انسانها شده اند و بسياري از کارهاي فيزيکي که در گذشته توسط انسانها انجام مي گرفت امروزه توسط ماشين ها صورت مي گيرد . اگرچه قدرت کامپيوترها در ذخيره، بازيابي اطلاعات و اتوماسيون اداري ،.. غير قابل انکار است، اما همچنان مواردي وجود دارد که انسان ناچار است خودش کارها را انجام دهد. اما به طور کلي ، موارد مرتبط با ماشين شامل سيستم هايي است که در آن به علت ارتباطات پيچيده بين اجزا، مغز انسان از درک رياضي اين ارتباطات قاصر است . مغز انسان به مرور زمان با مشاهده توالي رفتارهاي سيستم و گاه آزمايش نتيجه اي که بر اثر دستکاري يکي از اجزاي سيستم به دست مي آيد تا حدي مي تواند عادتهاي سيستم را شناسايي کند . اين روند يادگيري بر اثر مشاهده مثالهاي متنوع از سيستم ، به کسب تجربه منجر مي شود. در چنين سيستم‌هايي مغز قادر به تجزيه و تحليل داخلي سيستم نيست و تنها با توجه به رفتارهاي خارجي، عملکرد داخلي سيستم را تخمين مي زند و عکس العملهاي آن را پيش بيني مي کند.چگونگي اداره حجم انبوه اطلاعات و استفاده موثر از آنها در بهبود تصميم گيري ، از موضوعات بحث برانگيز در عصرحاضر است. يکي از مسائل مهم تحقيقاتي در زمينه علوم کامپيوتر، پياده سازي مدلي شبيه به سيستم داخلي مغز انسان براي تجزيه و تحليل سيستم هاي مختلف بر اساس تجربه است .در اين راستا شبکه هاي عصبي يکي از پوياترين حوزه‌هاي تحقيق در دوران معاصر هستند که افراد متعددي از رشته هاي گوناگون علمي را به خود جلب کرده است .استفاده از شبکه‌هاي عصبي و الگوريتم هاي ژنتيک در حل مسائل پيچيده کاربردي اين روزها بيش از بيش رواج يافته است . در اين مقاله پس از معرفي اجمالي شبکه هاي عصبي و الگوريتم هاي ژنتيک، ارتباط وسهم آن ها در تصميم گيري در حوزه تجارت وکسب وکار مورد بررسي قرارگرفته است .

مقدمه
توجه به کاربرد تکنيک هاي هوش مصنوعي و ابزارهاي مدل سازي در حوزه کسب و کار به طور فزاينده اي در حال افزايش است. در اين راستا سيستم هاي خبره جايگاه ويژه اي يافته اند. در چند دهه گذشته دو عنوان شبکه هاي عصبي و الگوريتم هاي ژنتيک از موضوعاتي بوده اند که توجه بسياري از دانشگاهيان را به خود جلب کرده اند . اين دو به عنوان ابزاري نيرومند در حل مسائلي که ديگر توسط متدلوژي ها و روش هاي سنتي گذشته قابل حل نبودند، شناخته شده و مورد استفاده قرارگرفته اند. اين روزها استفاده از آنها به زندگي اجتماعي ما نيز تسري يافته تا جايي که کاربرد آنها در تصميم گيري ها نقش حياتي يافته است . اين مقاله شواهدي را مبتني برامکان استفاده اخلاقي از شبکه هاي عصبي و الگوريتم ها ي ژنتيک که به منجر به تصميم گيريهاي موفقيت آميز در ارتباط با مسائل مرتبط با کسب و کار مي شود ارائه مي کند . براي اين منظور لازم است که بررسي تطبيقي اي در رابطه با تلاشهاي ديگر محققان در قالب ادبيات موضوع صورت گيرد . به همين دليل ، در تحقيق ما بر نقش محققان عملياتي در حوزه کاربرد شبکه هاي عصبي و الگوريتم هاي ژنتيک تأکيد شده است . همچنين در کنار ايجاد چنين پايگاهي براي محققان ، به سوالات اساسي زير نيز پاسخ داده شده است :
-1 آيا کاربردهاي سيستم هاي مبتني بر هوش مصنوعي مي تواند از فرايندهاي تصميم گيري شرکت شما پشتيباني کند ؟
-2 آيا اسناد ودلايل و مدارک معتبري براي اثبات اين ادعا وجود دارد ؟
-3 آيا اينها تنها يک تئوري و ايده دانشگاهي است يا داراي قابليت کاربرد و تعميم نيز هست؟
به عبارت ديگر ، با درنظر گرفتن مطالعات مشابه در رابطه با استفاده از سيستم هاي خبره در کسب و کار، نويسندگان و محققان در آرزوي دستيابي به فرصتي جهت بحث مقايسه اي در باره اين سه متدلوژي هوشمند هستند (متاکسيوس و پساراس 2003 ) . يکي از مهم ترين و بحث‌برانگيزترين تحقيقات ، بررسي صورت گرفته توسط لايبوتز (2001) است که نتيجه آن تحت عنوان «سيستمهاي خبره و کاربرد آنها» مطرح شد.ساختار اين مقاله به صورت زير است‌: در ابتدا مروري بر پايه و اساس شبکه هاي عصبي و الگوريتم هاي ژنتيک خواهيم داشت و سپس به بازنگري جامعي بر کاربرد شبکه هاي عصبي و الگوريتم هاي ژنتيک در حوزه کسب و کار خواهيم پرداخت و نهايتا آن را با نتايج و پيشنهاداتي براي تحقيقات کاربردي آينده به پايان خواهيم رساند .
فناوري شبکه عصبي
شبکه هاي عصبي يک تکنيک پردازش اطلاعات مبتني بر روش سيستم هاي عصبي بيولوژيکي مانند مغز و پردازش اطلاعات است. مفهوم بنيادي شبکه هاي عصبي ، ساختار سيستم پردازش اطلاعات است که از تعداد زيادي واحدهاي پردازشي (نورون‌) مرتبط با شبکه ها تشکيل شده اند‌. سلول عصبي بيولوژيکي يا نورون، واحد سازنده سيستم عصبي در انسان است. يک نورون ازبخشهاي اصلي زير تشکيل شده است :
1) بدنه سلولي که هسته در آن است و ساير قسمتهاي سلولي از آن منشأ گرفته است.
2) هسته
3) آکسون که وظيفه آن انتقال اطلاعات از سلول عصبي است.
4) دندريت که وظيفه آن انتقال اطلاعات از سلول هاي ديگر به سلول عصبي است
يک سيستم شبکه عصبي از تکنيک‌هاي مورد استفاده انسان در يادگيري از طريق استناد به مثالهايي از حل مسائل استفاده مي‌کند (هايکين ،1994 ) . هر

 

دانلود مقاله شبکه هاي عصبي و الگوريتم هاي ژنتيک در تجارت

دریــــافت فایـــل