دریافت ميزان آگاهي دانشجويان از مسائل علمي و تربيتي قرآن | 15659 alis

ميزان آگاهي دانشجويان از مسائل علمي و تربيتي قرآن

1-1- مقدمه
“ما مفتخريم و ملت عزير سر تا پا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است كه پيرو مذهبي است كه مي‌خواهد حقايق قرآني كه سراسر آن از وحدت بين مسلمين بلكه بشريت دم مي‌زند، از مقبره‌ها و گورستانها نجات داده و بعنوان بزرگترين نسخه نجات دهنده بشر از جمع قيودي كه بر پاي و دست و قلب و عقل او پيچيده است و او را به سوي فنا و نيستي و بردگي و بندگي طاغوتيان مي‌كشاند نجات دهد.” (امام خميني، 1368، صفحه3).
با همه تلاشها و اقدامات مفيد و مؤثري كه از بدو پيروزي انقلاب اسلامي تا كنون توسط مسئولين و دست‌اندكاران تعليم و تربيت در رابطه با قرآن به عمل آمده است اما افسوس كه ما هنوز اندر خم يك كوچه‌ايم. هنز قرآن در جامعه ما مظلوم و مهجور است. آنچه كه به طور قاطع مي‌توان از آن به عنوان مشكل قرآن‌آموزي در آموزش و پرورش نام برد. عدم پيشرفت و توسعه سيستم آموزش قرآن كريم به موازات ساير دروس مي‌باشد. شايد به جرأت بتوان ادعا كرد كه روش‌هاي آموزش قر آن در نيم قرن اخير از تحول اساسي بي‌بهره بوده است و تحول ناچيز در 20 سال بعد از انقلاب اسلامي نتوانسته پاسخگوي عطش شديد جامعه اسلامي به معارف قرآن كريم گردد. در حالي كه شايسته‌تر آن بود كه در راستاي ايجاد تحول و بازنگري در آموزش قرآن كريم، پيشرفت علوم و ابزار و تكنولوژي جديد جهت كشف اسرار و زيبايي‌هاي نهفته قرآن به كار گرفته مي‌شد. در ايجاد اين تحول، رسالت آموزش عالي از نهادها و سازمان‌هاي ديگر سنگين‌تر مي‌نمايد، زيرا:
1- يكي از گسترده‌ترين نهادهای فرهنگي جامعه است و كارآمدترين نيروي های انساني را در دسترس دارد.
2- بخش اعظم جمعيت جوان جامعه را تحت تعليم و تربيت دارد و اين جمعيت هم از لحاظ كيفي با مخاطبان ساير نهادها و سازمان‌ها قابل قياس نيست. در اين رساله با عنايت به اين رسالت سنگين آموز عالي در تعليم و تربيت نسل جوان جامعه سعي بر اين است كه تأثير آموزش كاربردي قرآن كريم در بين دختران دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند مورد بررسي و تحليل قرار گرفته، در خاتمه با ارائه پيشنهادها و راه حلهايي كه مأخوذ از نتايج تحقيق مي‌باشند، گامي در جهت رفع اين موانع و مشكلات برداشته شود.
1-2- بيان مسأله
تحقيق و بررسي در مسائل آموزش عالي و انطباق نتايج آن با هدفهاي از پيش تعيين شده مي‌تواند در نشان دادن نارساييهاي فرايند تعليم و تربيت و اقدام براي رفع مسائل و مشكلات آن راه‌گشا باشد. از ديگر سو، نوجوانان و جوانان كه خيل عظيمي از جمعيت كشور مان را تشكيل مي‌دهند در مدار آموزش عالي قرار داشته و از مفاهيم علمي واجتماعي و اخلاقي در جهت رشد و تعالي بهره مي‌برند. يكي از دروس مهمي كه در دانشگاه‌هاي ما تدريس مي‌شود و نقش عمده‌اي در تعليم و تربيت اين آينده‌سازان جامعه ايفا مي‌نمايد، درس قرآن مي‌باشد.
در جامعه اسلامي ما، اهميت و قدر و منزلت قرآن و دستورات آن بر همگان روشن و واضح گشته و دانش‌جويان از طريق فراگيري محتوي و كاربرد عملي آن، راه سعادت را خواهند پيمود. اما به نظر مي‌رسد كه بازنگري به برنامه دروس قرآ

 

دانلود ميزان آگاهي دانشجويان از مسائل علمي و تربيتي قرآن

دریــــافت فایـــل