دریافت تحقیق عوامل کلی موثر در بزهکاری اطفال و نوجوانان | 14851 alis

تحقیق عوامل کلی موثر در بزهکاری اطفال و نوجوانان,عوامل اجتماعی (یا اثرات محیط اجتماعی بر کودکان),عوامل فردی (یا علل جسمی و روحی),اغتشاشات داخلی و سوانح طبیعی,طلاق و ازهم گسیختگی خانوده,تحقیق عوامل کلی موثر در بزهکاری اطفال و نوجوانان

عوامل کلی موثر در بزهکاری اطفال و نوجوانان

بخشی از متن:
 به طور کلی، عوامل ظاهری را که در ارتکاب جرم از ناحیه اطفال موثرند میتوان به چهار دسته اصلی، به صورت زیر تقسیم نمود:

الف-عوامل اجتماعی (یا اثرات محیط اجتماعی بر کودکان)
ب-عوامل فردی (یا علل جسمی و روحی)
ج0اغتشاشات داخلی و سوانح طبیعی
د-طلاق و ازهم گسیختگی خانوده
البته لازم به ذکر است که برخی جرم شناسان جدید دو عامل ج و د یعنی جنگها، اغتشاشات داخلی، یا سوانح طبیعی و دیگری طلاق و جدایی پدر و مادر را از نوع علل استثنایی جرایم اطفال میدانند و ما هم در این کتاب اینگونه عوامل را تحت عنوان علل استثنایی ارتکاب جرم کودکان و نوجوانان مورد بحث قرار خواهیم داد.

مبحث اول- عوامل اجتماعی
در میان این دسته از عوامل مولد جرم باید محیط خانوادگی ( یا داخلی ) و محیط اجتماعی ( یا خارجی به معنی اخص ) مثل مدرسه، کوچه، خیابان، سینما، تلویزون و نظایر آن را از یکدیگر نمود.
الف-محیط داخلی و خانوادگی:
میدانیم که اطفال نیز مانند بزرگسالان خواه و ناخواه از محیط اجتماعی و اطرافیان خود متآثر میشوند. به طریق اولی محیط خانوادگی هر کودک بیش از هر چیز او را تحت تاثیر قرار میدهد. زیرا خانواده هسته ی اولیه یا خشت زیر بنای اجتماع میباشد.
امروزه دیگر هیچ کس اهمیت نقشی را که محیط خانوادگی اطفال و نوجوانان در زندگی و آتیه آنها بازی میکند نمیواند ندیده بگیرد. همان طور که از آمار جرایم اطفال در کشورهای مختلف برمی آید اکثر مجرمین صغیر منتسب به خانواده هایی هستند که سطح زندگی و سطح بالایی ندارد. دکتر منو روانشناس اطفال در کتاب خود به نام ( تاثیر اختلافات خانوادگی در اختلالات روانی اطفال ) مینویسد: تقریبا 65% بزهکاران جوان در خانوده هایی بزرگ شده اند که غالبا میان اعضای آن نفاق و کدورت وجود داشته و یا اینکه میان پدر و مادر جدایی افتاده است.
1.تاثیر رفتار و روابط خانوادگی:
گفتیم که خانواده رکن اصلی جامعه است. یعنی طفل اولین درسهای خود را در آنجا فرا میگیرد. بنابراین پدر و مادر وظیفع ای خطیر و سنگین در امر تربیت اطفال به عهده دارند و کوچکترین غفلت آنها موجب سرگردانی طفل یا انحراف او از راه صواب و سقوط وی به پرتگاه جرم و جنایت خواهد شد..
طبق تحقیقاتی که متخصصین جرایم اطفال و محققین اجتماعی به عمل آورده اند، معلوم شده است که
در سنین اولیه کودکی قبل از سه چهار سالگی، کودک برای اعمال و رفتار خود حد و مرزی نمیشناسند. در این سن مفاهیمی چون ((مال من))-((مال تو))-((مال او)) و نظایر اینها برای طفل قابل درک و فهم نیست. در این سالهای اولیه هر طفلی میل شدیدی به خودنمایی و تصاحب اشیای متعلق به سایر اطفال، نظیر اسباب بازی – شکلات – مداد رنگی و غیره دارد. او از این کار معمولا دو نوع لذت میبرد، یکی اینکه میل به تصاحب چیزی را که مورد علاقه اش بوده در خویشتن ارضا میکند و دیگر اینکه از غلبه بر سایر کودکان احساس رضایت مینماید.
معمولا اطفال از سالگی به بعد، به تدریج با مفهوم مالکیت آشنا شده و میفهمند چیزی را که به آنها تعلق ندارد نباید بردارد. ولی در این مرحله باز هم حس تملک و قهر و غلبه بر دیگران، در کودک به قدری قوی است که نمیتواند جلو خواهش نفسانی خود را مبنی بر تصاحب اشیا متعلق به سایر کودکان بگیرد.

 

دانلود تحقیق عوامل کلی موثر در بزهکاری اطفال و نوجوانان

دریــــافت فایـــل