بررسی و دانلود پاورپوینت آتشکده های ایرانی (19 اسلاید)

بررسی و دانلود پاورپوینت آتشکده های ایرانی (19 اسلاید) دارای نکات کلیدی نیایشگاه‌های زرتشتیان ,پاورپوینت آتشکده های ایرانی,پاورپوینت آتشکده,قدیمی ترین آتشکده ی ایرانی,آتشکده آذرگشنسب یا تخت سلیمان,آتشکده نیاسر ,آتشکده اسپاخو,آتشکده تخت رستم, آتشکده آذربرزین‌مهر در سبزوار خراسان رضوی ,آتشکده اردشیر ,آتشکده سراب

پاورپوینت آتشکده های ایرانی در حجم 19 اسلاید جامع

بخشی از متن:
تاریخچه
آتشکده
آتشکده به گونه‌ای از نیایشگاه‌های زرتشتیان گفته می‌شود که آتش در جای خاصی از آن قرار دارد و مهمترین نیایشهای دینی در آن و در برابر آتش انجام می‌گیرد.
نام
آتشکده: مرکب است از آتش + کده. جزء اخیر نیز مرکب است از کد+ ه نسبت است. کد از ریشهٔ کَتَه اوستایی و آن نیز از مصدر کَن به معنی کندن مشتق شده است. زرتشتیان معبد و آتشکده را «در ِمهر» هم می‌گفته‌اند که یادآور سنت‌های پیش تاریخی در ایران و آیین مهر یا میتراییسم نیز هست.

بنا بر نظر احمد تفضلی اطلاعات ما در مورد آتشکده‌ها عموما از دوره ساسانی و اسلامی است. شکل و بنای آتشکده‌ها در همه جا یکسان بوده. معمولاً ً هر آتشکده هشت درگاه و چند اتاق هشت گوشه داشته و آتشدان در وسط بنا واقع بوده و پیوسته آتش مقدس در آن می‌سوخته. اما با گذر زمان و به تدریج در دین زرتشت مقرر می‌شود که آفتاب بر آتش نتابد. بنابراین آتش را در فضای باز نگهداری نکرده و اتاقی در وسط بنا ساختند که آتشدان در آن قرار داشت. تعداد آتشکده‌ها بسیار بود و تأسیس آن‌ها به زمان خیلی پیش از ظهور زرتشت، یعنی زمان پیشدادیان (هوشنگ و جمشید) می‌رسید. ولی در عهد ساسانیان سه آتشکدهٔ مشهور:
• آتشکده آذر گشسب یا آذر جشنس واقع در تکاب
• آتشکده آذربرزین‌مهر در سبزوار خراسان رضوی
• آتشکده آذر فرنبغ(یا آتشکده کاریان) در فیروز آباد فارس

فهریت مطالب:
تاریخچه
قدیمی ترین آتشکده ی ایرانی
آتشکده آذرگشنسب یا تخت سلیمان
آتشکده نیاسر
آتشکده اسپاخو
آتشکده تخت رستم
آتشکده آذربرزین‌مهر در سبزوار خراسان رضوی
آتشکده اردشیر
آتشکده سراب ذهاب
آتشکده آناهیتا یا معبد آناهیتا
و….


دانلود مستقیم فایل