بررسی و دانلود تحقیق مديريت ريسک در سازمانها

بررسی و دانلود تحقیق مديريت ريسک در سازمانها دارای نکات کلیدی مديريت ريسک در سازمانها,مدیریت خطر (ریسک),مدیریت,مدیریت ریسک,Risk Management,فرآیند مدیریت ریسک,سیستم مدیریت ریسک ,انواع ریسک,ریسک های درونی, برونی و ذاتی ,استراتژی های مواجهه با ریسک,رویکردهای مدیریت خطر

این تحقیق در مورد مديريت ريسک در سازمانها در 45 صفحه کامل و شامل مقدمه،تعریف،مديريت ريسک در سازمانها،مدیریت خطر (ریسک)،مدیریت،مدیریت ریسک،Risk Management،فرآیند مدیریت ریسک،سیستم مدیریت ریسک ،انواع ریسک،ریسک های درونی، برونی و ذاتی ،استراتژی های مواجهه با ریسک،رویکردهای مدیریت خطر و…و منابع می باشد.

فهرست

مقدمه 2

تعاریف.. 3

فرایند مدیریت ریسک… 4

اصول مدیریت ریسک… 4

مدیریت خطر پروژه‌های عمران. 5

اصطلاحات مدیریت ریسک… 7

مدیریت ریسک(Risk Management): 7

تجزیه و تحلیل ریسک (Risk Analysis): 7

ارزیابی ریسک(Risk Assessment): 7

کاهش ریسک(Risk Mitigation): 8

ارزیابی آسیب‌پذیری و ارزیابی کنترل ها: 8

انواع ريسک : 8

انواع مختلف ريسک: 9

عناصر اصلي ريسك: 10

فرايند مديريت ريسک پروژه چيست؟ 11

فرآيند مديريت ريسک پروژه 12

مفاهيم پايه اي مديريت ريسک پروژه: 14

فعاليتها و خروجيه 16

سیستم‌های مدیریت ریسک… 21

پاسخ به ریسک… 22

مفاهیم پایه ای مدیریت ریسک پروژه: 23

ريسک عملياتي. 31

منابع. 37

مقدمه

مدیریت ریسک، فرآیندی است که به مدیران امکان می دهد میان هزینه‌های عملیاتی و هزینه‌های مالی اقدامات حفاظتی تعادل برقرار کرده و از طریق حفاظت از فرآیندهای کسب و کار که پشتیبان اهداف سازمان هستند، به منافع مربوطه دست یابند. مدیریت ریسک، یک فرآیند جامع است که به منظور تعیین، شناسایی، کنترل و حداقل نمودن تأثیرات و عواقب رویدادهای احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف مدیریت ریسک، کاهش ریسک اجرایی برخی فعالیت‌ها و فرآیندها به سطح قابل قبول و کسب تائید مدیریت ارشد است.

مدیریت ریسک از چهار فرآیند مجزا تشکیل شده است: تجزیه و تحلیل ریسک، ارزیابی ریسک، کاهش ریسک، ارزیابی آسیب‌پذیری و ارزیابی کنترلها.

مدیریت خطر یا مدیریت ریسک کاربرد سیستماتیک سیاست‌های مدیریتی، رویه‌ها و فرایندهای مربوط به فعالیت‌های تحلیل، ارزیابی و کنترل ریسک می‌باشد. مدیریت ریسک عبارت از فرایند مستندسازی تصمیمات نهایی اتخاذ شده و شناسایی و به‌کارگیری معیارهایی است که می‌توان از آنها جهت رساندن ریسک تا سطحی قابل قبول استفاده کرد.

عدم اطمينان محيطي و شدت رقابت سازمانها و مديران، آنها را با چالشهاي متعدد مواجه ساخته است. براي مدير مؤثر اين چالشها، رويكردهاي نوين مديريت و شايستگيهاي خاص طرح و توصيه شده است. شناسايي و مديريت ريسك يكي از رويكردهاي جديد است كه براي تقويت و ارتقاي اثربخشي سازمانها مورد استفاده قرار مي گيرد. به طوركلي، ريسك با مفهوم احتمال متحمل زيان و يا عدم اطمينان شناخته مي شود كه انواع مختلف و طبقه بنديهاي متنوع دارد. يكي از اين طبقه‌بنديها ريسك سوداگرانه و ريسك خطرناك است. تمامي اشكال ريسك شامل عناصر مشتركي چون محتوا، فعاليت، شرايط و پيامدها هستند. طبقه بندي ديگر ريسك استراتژيك و ريسك عملياتي است. مديريت ريسك به مفهوم سنجش ريسك و سپس اتخاذ راهبردهايي براي مديريت ريسك دلالت دارد. انواع ريسك ها برحسب احتمال وقوع و تأثير آنها قابل تقسيم است كه نتيجه آن پورتفوي ريسك و اعمال استراتژي‌هاي مناسب (انتقال، اجتناب، كاهش و پذيرش) است.

تعاریف

تعریف مؤسسه مدیریت پروژه مدیریت ریسک به عنوان یکی از دوازده سطح اصلی «کلیات دانش مدیریت پروژه» معرفی شده‌است. در تعریف این مؤسسه، در این تعریف، مدیریت ریسک پروژه عبارت است از «کلیه فرایندهای مرتبط با شناسایی، تحلیل و پاسخگویی به هرگونه عدم اطمینان که شامل حداکثری نتایج رخدادهای مطلوب و به حداقل رساندن نتایج وقایع نامطلوب می‌باشد
مؤسسه مهندسی نرم‌افزار، به عنوان یکی از سازمانهای پیشرو در ارائه روشهای جدید در مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری، به مدیریت ریسک پروژه به عنوان فرایندی با ۵ فاز مجزا نگاه می‌کند (شناسایی، تحلیل، طراحی پاسخ، ردیابی و کنترل) که با یک سری عملیات انتقال ریسک مرتبط است.
• بوهم: مدیریت ریسک فرایندی شامل دو فاز اصلی است؛ فاز تخمین ریسک (شامل شناسایی، تحلیل و اولویت بندی) و فاز کنترل ریسک (شامل مراحل برنامه‌ریزی مدیریت ریسک، برنامه‌ریزی نظارت ریسک و اقدامات اصلاحی) می‌باشد. بنا به اعتقاد فیرلی مدیریت ریسک دارای هفت فاز است: ۱) شناسایی فاکتورهای ریسک؛ ۲) تخمین احتمال رخداد ریسک و میزان تأثیر آن؛ ۳) ارائه راهکارهایی جهت تعدیل ری


دانلود مستقیم فایل