بررسی و دانلود مقاله تاثیر داروها و هورمون‌ها بر رفتار (مبانی نوروسایکولوژی)

بررسی و دانلود مقاله تاثیر داروها و هورمون‌ها بر رفتار (مبانی نوروسایکولوژی) دارای نکات کلیدی مقاله تاثیر داروها و هورمون‌ها بر رفتار ,مقاله تاثیر داروها و هورمون‌ها بر رفتار (مبانی نوروسایکولوژی),داروشناسی روانی

مقاله تاثیر داروها و هورمون‌ها بر رفتار (مبانی نوروسایکولوژی) در حجم 60 صفحه
بخشی از متن:
داروشناسی روانی مطالعهٔ چگونگی تأثیر داروها بر دستگاه عصبی و رفتار است. در این فصل انواع داروها را بر اساس تأثیرات رفتاری آنها دسته‌بندی می کنیم. شما درباره تأثیرات با توجه به چگونگی مصرف آنها، مقدار مصرف و اینکه تحت کدام شرایط مصرف شوند، مطالبی خواهید آموخت.
ما با نگاهی به اینکه داروها چه راه‌هایی را طی می کنند تا به دستگاه عصبی مرکزی برسند و چگونه از بدن دفع میشوند بحث، را آغاز می‌کنیم. اینکه داروها در سیناپس چگونه عمل می‌کنند و اینکه چرا افراد مختلف ممکن است پاسخ متفاوتی به مقدار مشابهی از یک دارو نشان دهنده را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بسیاری از اصول مرتبط با داروها در مورد تأثیر هورمون ها هم کاربرد دارد که در پایان این فصل مورد بحث قرار میگیرد.
پیش از پرداختن به اینکه چگونه داروها تأثیرات خود را، چه خوب یا چه بد، روی مغز می گذارند، باید هشداری را گوشزد نماییم: تعداد کامل انتقال دهنده های عصبی، گیرنده‌ها و محل های احتمالی تأثیر داروها حیرت‌آور هستند. پژوهش‌های داروشناسی روانی پیشرفت‌های مهمی را در برخی از اصول تأثیر داروها ایجاد کرده است، اما دانشمندان علوم اعصاب از همهٔ آن چیزهایی که درباره هر دارویی که وجود دارد، باید بدانند، مطلع نیستند.
اصول داروشناسی روانی
هر دارویی یک ترکیب شیمیایی است که برای پدید آوردن برخی تغییرات مطلوب در بدن تجویز شده است. معمولا داروها برای تشخیص، درمان یا جلوگیری از بیماری، تسکین درد و رنج، یا بهبود عارضه نامطلوب فیزیولوژیک مورد استفاده قرار می گیرند. به عبارت دیگر، در طول تاریخ بشر، همچنین از داروها به عنوان مواد غذایی، برای تفنن و حتی به عنوان سم استفاده شده است. امروزه از آنها به عنوان ابزاری تحقیقی نیز استفاده می شود.
در این فصل توجه خود را بر داروهای روان گردان قوادگی که بر تغییر خلق، تفکر یا رفتار تأثیر گذاشته و برای مهار بیماری های روانی استفاده میشوند- معطوف میکنیم. بسیاری از داروهای روان گردان موادی برای سوم مصرف هم هستند. یعنی افراد آنها را به خاطر دلایل غیردرمانی یا به صورت تفننی تا آن حد مصرف می کنند که کار کردهایشان دچار اختلال میشود. بسیاری از داروهای روان گردان وسوسه را افزایش داده و می توانند موجب اعتیاد شوند. برخی دیگر می توانند مانند سم تاثیر بگذارند و موجب بیماری، آسیب مغزی یا حتی مرگ شوند.
 

راه‌های مصرف دارو
داروهای روان گردان برای اینکه تأثیر بگذارند باید در دستگاه عصبی به مقصد خود برسند. راهی که از آن طریق یک دارو وارد بدن شده و از آن عبور می کند تا به مقصد خود برسد، روش مصرف دارو گفته می شود بسیاری از داروها از طریق دهان مصرف می شوند- یعنی طبیعی‌ترین و به طور معمول سالمترین روش مصرف یک ماده. همچنین می توان داروها را ]به صورت بخور[ استنشاق کرد، به صورت شیاف از طریق جذب با مالیدن روی پوست، تزریق به داخل جریان خون یا داخل عضله یا حتی داخل مغز به کار برد.
مصرف دارو از طریق دهان آسان تر است، اما همهٔ داروها نمی توانند در برابر ترشحات اسیدی معده مقاومت کنند یا قادر نیستند از دیواره‌های مجرای گوارشی عبور نمایند. در کل، اگر دارو استنشاق شود تا خورده شود، موانع کمتری بین دارو و مقصد آن وجود دارد و چنانچه اگر تزریق شود این موانع کمتر هم خواهد بود. چنانچه دارو به طور مستقیم به داخل مغز تزریق شود با موانع به مراتب کمتری روبرو می شود.


دانلود مستقیم فایل