بررسی و دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک اسنادی کودک

بررسی و دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک اسنادی کودک دارای نکات کلیدی مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک اسنادی کودک,مبانی نظری سبک اسنادی کودک, پیشینه تحقیق سبک اسنادی کودک,تحقیق سبک اسنادی,تئوريهاي شناختي انگيزشي نظريه اسناد

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک اسنادی کودک به صورت کامل و جامع در حجم  41 صفحه در فرمت word

#این مبانی نظری و پیشینه تحقیق، کامل و جامع می باشد.
#رفرنس نویسی و دارای منبع.
#با فرمت ورد و قابل ویرایش.
#از این فایل می توان برای فصل دوم پایان نامه و تحقیق، پروپوزال، پژوهش های علمی و …. استفاده نمود.

بخشی از متن:
سابقه پژوهش

يکي از تئوريهاي شناختي انگيزشي نظريه اسناد است که درواقع از مباحث جالب  توجه در روان شناسي اجتماعي مي باشد وشامل مجموعه گسترده اي  از عقايد ، قواعد وفرضيه هايي است به چگونگي استنباط ما از علل رفتار خود وديگران مربوط مي باشد بطور کلي مدل هاي اسنادي ، فرضيات معيني درباره نحوه تفکر ورفتارانسان دارد.( بيگي فيروزبخت 1373) هر چند در توسعه وتکامل اين نظريه انگيزشي روان شناسان زيادي از جمله مايدر(1958) نقش داشته اند ، ولي شکل سازمان يافته تري از آن توسط برناردواينر(1986) مطرح شده است .         محور اصلي اين نظريه اين است که افراد مختلف معمولاً رويدادهاي متفاوتي درعلت يابي موفقيت ياشکست خود دارند که به عنوان صفات نسبتاٌ پايداري شخصيت آن محسوب            مي شودفرضيه اصلي نظريه انتساب اين است که مردم فعالانه در جستجو کشف اين موضوع هستندکه چرا وقايع اتفاق مي افتد. انسانها مي خواهند علتهاي نهفته در پيامدهاي که براي آنهاوديگران اتفاق مي افتد بدانند انسانها براي توجيه نمودن پيامدهايشان به تحليل علت ومعلولي نمي پردازند.                                                                                                    
  در حقيقت بشر پيامدهاي رفتاري به توجيه خصوصي نياز ندارد پيامدهاي قابل پيش بيني معمولاً نياز به انتساب ندارند انتسابها بردرماندگي آموخته شده تاثير مي گذارد، زيرا برخي از انتسابها به خاطر غير قابل کنترل بودن واقعه اي آزار دهنده به کمبود ها درماندگي مي انجامد. در حالي که انتسابهاي ديگر اين چنين نيستند.                                                               

ناهمخواني پيامدها انتظار رفته با پيامدواقعي موجب حالت ناخوشايند ترديد ودودلي مي شود که مردم براي حل کردن آن تلاش مي کنند.  انتسابهااين ترديد شناختي رارفع مي کنند . درمورد انتسابها نظريه هاي متفاوتي وجود دارد که قديمي ترين آنها نظريه هايدر است.                                                                                                                     
نظريه هايدر
       به نظرهايدر بيشتر مردم روان شناسان تازه کاري هستند که مي کوشند رفتارديگران را بفهمند تا دنيا را قابل پيش بيني تر کنند . طبق گفته هايدر، بيشتر مردم در اين مورديکي از سه تبيين زير را به کار مي گيرند:                                                                            
الف) آنها ممکن است فرض کنند که رفتار مشخص ديگر معلول عوامل موقعيتي نظير عوامل اقتصادي يا فشارهاي اجتماعي است (اسناد موقعيتي)                                                     
    ب)آنها ممکن است تصور کنند که آن رفتار ، غير عمدي واتفاقي بوده                                 است واحتمالاً در آينده روي نخواهد داد ( اسناد موقعيتي)                                                     ج) تبيين سوم ، اين است که شخص با اين رفتار يکي از صفات شخصي  خود را بروز داده است.   (اسناد شخصي)                                                                                          هايدر معتقد است که اسناد هاي شخصي وقتي بيشتر آشکار مي شوند که محيط امکان يک رشته رفتارهاي متنوع وممکن را فراهم مي کند . وقتي درباره يک شخص يک اسناد شخصي استنباط شد از اين اسناد براي پيش بيني رفتار او مي توان استفاده کرد. (کريمي يوسف، روان شناسي اجتماعي).   
            
نظريه اسناد استنباط تطابقي جونز وديويس 
توجه خود را بر پيامدهاي رفتاربه عنوان مبناي اسناد متمرکز کردند. طبق نظر آنها فرايند     اسنادثراتي را که در يک موقعيت مفروض ناشي از هر پاسخ احتمالي است مشخص مي کند. پيامد هاي غير معمول بينش پردازش درباره گرايشهاي رفتاري بازيگر به ما مي دهد . چنانچه از نام نظريه برمي آيد استنباط هاي انجام شده درباره صفات شخصيتي ، وقتي که رفتارتظاهري از آن صفات فرض مي شوند باهم تطبيق مي کند .                                                    
      به بيان ساده تر اين نظريه پيش بيني مي کند که مردم سعي دارند ازيک عمل استنباط کنند که آيا آن عمل با يک ويژگي پايدار شخص عامل تطبيقي مي کند يا نه.                                                               
عواملي که مردم رابه اسنادهاي گرايشي مربوط به خود شخص وادار مي کند از اين قرارند:      الف) نخستين عامل درجه حق انتخاب شخص است ، رفتارهايي که آزادانه انتخاب شده باشد که گوياترند تا رفتارهايي که تحميلي باشند.                                                                                                      
        ب)عامل دوم که افراد رابه استنباطهاي گرايشي وا مي دارد مورد انتظاربودن رفتار است.                 ( جونز وهمکاران1961)                                                                                     
       ج) عامل سومي که مردم در استنباطهاي گرايشي در نظر دارند اثرات يا پيامدهاي رفتارشخصي است . اعمالي که بازده هاي مطلوب متعددي  دارند ، انگيزه هاي باطني يک شخص رابه روش اعمالي که فقط يک بازده مطلوب ايجاد  مي کنند آشکار                               نمي سازنند( نيولتول1974) (کريمي يوسف1377-  روان  شناسي اجتماعي)                                                                                                                         

نظريه تغيير همگام (هارولدکي)                                                               
نظريه استنباط تطابقي شرح مي دهد که مردم چگونه سعي مي کنند ويژگيهاي شخصي يک بخش از شواهد رفتاري او تعيين کنند . اما رفتار مي تواند به فقط به عوامل شخصي اسنادداده شود بلکه همين طور مي توان آن رابه عوامل موقعيتي نيز اسناد داد.                                         مارولوکلي (1967) با هايدر در اين نکته که مردم درزمينه اسناد همانند دانشمندان عمل مي کنند موافق است ممکن است آنها به مشاهده ديگران درآزمايشگاه دست نزنند اما مقايسه هايي انجام مي دهند و بر حسب اين مقايسه ها ، شبيه نتايج آزمايشگاهي فکر مي کنند .                      
      طبق نظر کلي مردم اسناد هاي خود رابر مبناي اصل تغيير همگام انجام مي دهند . اين اصل مي گويد براي اينکه چيزي علت سبک رفتار باشد بايد هم وقت آن رفتار روي مي دهد ، آن چيز حاضر باشد ووقتي رفتار وقوع نمي يابد ،آن عامل نيز حضور نداشته باشد.                                
سه نوع اطلاعات مربوط به تغيير همگام به ويژه براي اين نوع اسناد مهم اندآنکه عبارتند از: (همرايي- تمايز- ثبات يا همسازي )                                                                                                 
همرايي : آيا ديگران نيز درهمان موقعيت همان رفتار را دارند .                           ثبات:آيا در زمانهاي ديگر نيز در برابر اين محرک اين رفتار در شخص ديده شده است .         متمايز بودن :آيا در برابرمحرکهاي ديگرهم همين رفتار رادارد؟                                   
(کريمي يوسف،1377- روان شناسي اجتماعي)  
                                  

نظريه هاي ترکيبي اسناد شيور                                                  
     شيور سه نظريه اصلي اسناد راترکيب کرد ويک نطريه کلي تر از آنها ساخت ، فرمول بندي اوازنظريه اسناد مبتني برسه فرض درباره طبيعت انسان است.                                        
    نخست اينکه رفتارها به طور کلي تصادفي رخ نمي دهد بلکه سازمان يافته و نظامدار وبنابراين قابل پيش بيني هستند . دوم اينکه مردم تمايل به درک ،تبيين وپيش بيني اگر به طور صحيح انجام مي گيرد به شخص امکان مي دهد که به طور موثرتري ازبين محيط خود برآيد.     فرض سوم آن است که رفتارهاي قابل مشاهده افراداطلاعات متغييري درباره علل زيربناي خود به دست مي دهند، به ويژه درموردخصوصيات صفات شخصي   برمبناي اين سه مفروضه شيورمدلي براي اسناد پيشنهاد کرد که داراي سه مرحله متمايزاست.                                                           
 گام اول: تعيين اينکه آيا رفتار واقعآً انجام گرفته است يا نه.                                                
گام دوم : تعيين اينکه آيا رفتار از روي قصد انجام شده يا تصادفي بوده.                     
گام سوم: تعيين اينکه آيا رفتار وادار شده وتحت تاثير ديگري بوده است يانه.      
(کريمي يوسف-روان شناسي اجتماعي)                                             

طبقه بندي سه بعدي واينر

طبق نظريه واينر مي توانند بازده هاي رفتاري رانه فقط به عواملي که:           
1-  دروني (شخصي) يا بيروني (موقعيتي) هستند، اسناد دهند.                      
2- پايدار يا ناپايدار .                                                                        
3- قابل کنترل يا غير کنترل هستند ، اسناد دهند.                                        
     وقتي مردم به توصيف عملکرد خود مي پردازندانواع مختلف اسناد مي تواند پيامد هاي انگيزشي وعاطفي مختلفي براي آنها داشته باشد. ماپس از پيروزي نسبت به خودمان وديگران احساس بهتري داريم تاپس از شکست . اما اسنادهايي که براي اين پيامد درست مي کنيم به همان اندازه اهميت دارند تاخود آن پيامدها.                                                                                                                                   طبق گفته واينر (1986) مکان دروني يا بيروني يک سبک اسناد عواطف وابسته به عزت نفس را که همراه عملکرد ما هستند، تحت تاثير قرار مي دهد .(واينر وهمکاران 1979)                                                                          وقتي اين موفقيت رابه عوامل دروني (مثل استعداد ،کوشش فرد ) نسبت مي دهند ، احساس غرور مي کنند ووقتي شکست خودرابه عوامل بيروني (ويژگيهاي تکليف يا شانس ) نسبت مي دهند ، احساس شرمساري مي کنند، برعکس ، اين ثبات وپايداري يک اسناد است که انتظار آينده را تعيين مي کند .                                                                                             


دانلود مستقیم فایل