بررسی و دانلود تحقیق مقام والاي زن

بررسی و دانلود تحقیق مقام والاي زن دارای نکات کلیدی تحقیق, مقام, والاي, زن

مقام والاي زن

فلسفه حجاب
زنان در اكثر دورانهاي تاريخ مورد كم لطفي و بي مهري قرار گرفته اند و نتوانسته اند به جايگاه اصلي خودشان دست پيدا كنند در اين راستا يكي از مهمترين مسائلي كه در مورد زنان مطرح مي باشد. مسئله حجاب زنان است و در پي آن نحوه ارتباط زن با اجتماع كه در اين مقاله به نحو اجمال اين مسئله بررسي شده است.
اعتقاد نداشتن به حجاب عوامل متعددي مي توان داشته باشد كه برخي از موارد به صورت تيتروار بيان مي شود:
هجوم فرهنگ غرب – اعتقاد به آزادي غلط – اعتقاد به دست و پاگير بودن حجاب براي كار – پيروي از هوسهاي نفساني – دگرگوني ارزشها و اعتقاد غلط به اينكه شخصيت زن در اين است كه زيبائيهايش آشكار باشد – الگوهاي دروغين – تقليد كور كورانه به خاطر جهل و عدم اعتماد به نفس و اختلال فكري – نداشتن اراده و سستي و سهل انگاري.
حال در اين مقاله سعي شده است با ديدي منطقي و عقلي و با استفاده از نظر قرآن و ائمه (ع) و انديشمندان داخلي و خارجي اين مسئله بررسي شود. و در پي آن هر كس مي تواند منصفانه و از روي عقل خود اين امر را تجربه كند، و السلام علي بن اتبع الهدي.

1- حجاب باعث پيشرفت زن و اجتماع است:
به قول شهيد مطهري اگر پسر و دختري در محيط جداگانه تحصيل كنند و يا اگر در محيطي كه درس مي خوانند دختران بدن خود را بپوشانند و هيچگونه آرايشي نداشته باشند بهتر درس مي خوانند، فكر مي كنند و به سخن استاد گوش مي دهند. يا وقتي كه كنار هر پسري يك دختر آرايش كرده با دامن كوتاه تا يك وجب بالاي زانو نشسته باشد؟ آيا اگرمردي در خيابان و بازار و اداره و… با قيافه هاي محرك و مهيج زنان آرايش كرده دائماً مواجه باشند بهتر سرگرم كار و فعاليت مي شود و يا در محيطي كه با چنين مناظري روبرو نشود. «مطهري مساله حجاب ص 78».
پس مشخص است كه حجاب سبب پيشرفت زن است نه بي حجابي و بي بند و باري كه باعث مي شود انرژي زن تحليل رود به چند مثال ديگر توجه كنيم.
همانگونه كه يك لوله گاز را بايد متوجه بود كه محكم باشد و نشتي نداشته باشد وگرنه نمي شود از آن بهره برداري كرد و منجر به انفجار نيز خواهد شد بهره برداري از نيروي زن هم وابسته به حفاظ محكم حجاب است در غير اينصورت نيمي از جامعه را بخود مشغول مي دارد و انرژي زن صرف تجمل و آرايش و… مي شود در حالي كه حجاب مانند يك سد است كه نيروي آب را مهار مي كند. حجاب نيز نيروي زن را ذخيره مي كند و از هرز رفتن آن در مسيرهاي نا مطلوب جلوگيري كرده. امكان استفاده از تمام انرژي را فراهم مي آورد.

2- خطرات جدي براي زنان:
زن وقتي كه پوشش خوبي داشته باشد از معرض ديد مردان ناپاك محافظت مي شود وگرنه در معرض خطرات بسيار برزگي قرار مي گيرد چون گل زيبا را اگر حصاري نداشته باشد مي چينند و پرپر مي كنند و اگر فرصتي دست دهد گوهر زيباي زن را به غارت مي برند.
غنچه به باغ ايمن است تا بود اندرحجاب
آفت جان و دل است چهره عيان داشتن

همانند مرواريدي كه چون بسيار قيمتي است خدا آن را در درون يك صدف محكم قرار داده زن نيز كه مخلوق خداست و خود او بهتر صلاحش را مي داند فرموده كه خود را محاقظت كن.


دانلود مستقیم فایل