بررسی و دانلود دانلود مقاله حقانیت حضرت علی (ع)

بررسی و دانلود دانلود مقاله حقانیت حضرت علی (ع) دارای نکات کلیدی دانلود مقاله حقانیت حضرت علی (ع),سند حديث غدير ,شناخت واقعه غدير ,غدير در قران ,روز تبريک و تهنيت ,جانشين پيامبر ,لزوم تعيين جانشين

مقدمه
1- سند حديث غدير 6
2- شناخت واقعه غدير 7
3- غدير در قران 9
4- روز تبريک و تهنيت 9
5- جانشين پيامبر 10
6- لزوم تعيين جانشين 10
7- پاره اي از سخنان حکمت آميز علي 17
8- نتيجه گيري 22
9- منابع و ماخذ 23

مقدمه
هر ملتي همواره سعي مي‏كند زيبائيهاي تاريخ خويش را بيرون بكشد و ارائه دهد و حتي الامكان روي زشتيهاي تاريخ خود را مي‏پوشاند . حوادث‏ غرورآميز تاريخ يك آيين و يا يك مسلك نشانه‏اي از اصالت و حقانيت آن‏ تلقي مي‏شود و رغبتها را بدان مي‏افزايد ، و اما حوادث نامطلوب تاريخ آن‏ سبب ترديد در اصالت آن مي‏گردد و نشانه‏اي از ضعف نيروي خلاقه آن تلقي مي‏شود . بحث در خلافت و امامت و حوادث ناگوار صدر اسلام و تكرار زياد آن جريانهاي نامطلوب مخصوصا در عصر حاضر كه نسل جديد از نظر ديني دچار بحران روحي است از ايمان و شور و علاقه آنها به اسلام مي‏كاهد . در گذشته‏ ممكن بود كه اين بحثها اثر مطلوب داشته باشد و توجهات را از يك شاخه‏ اسلامي به سوي شاخه ديگر آن معطوف سازد ، ولي در عصر حاضر بازگو كردن و ارائه دادن آنها افكار را نسبت به اصل و ريشه سست و متزلزل مي‏كند . چرا ديگران همواره در صدد كتمان زشتيهاي تاريخ خويش مي‏باشند و ما مسلمانان بر عكس همه سعيمان اينست كه آنها را بازگو كنيم و احيانا بزرگتر از آنچه بوده جلوه دهيم ؟ !
خداوند هيچ قوم و ملتي را به سيرت فرشتگان منزه ازگناه نيافريده است . تفاوت تاريخ ملل و اقوام و كيشها و آئينها از نظر زيبائي و زشتي در اين نيست كه يكي سراسر زيبائي است و ديگري سراسر زشتي‏
، بلكه در نسبت ميان زيبائيها و زشتيها است . قرآن كريم اين حقيقت را كه بشر مجموعه‏اي است از زشتي و زيبائي به‏ صورت لطيفي بيان كرده است . خلاصه‏اش اينست كه خداوند به فرشتگان اعلام‏ مي‏كند كه ي‏خواهم ‘ جانشين ‘ ( آدم ) بيافرينم . فرشتگان كه تنها تيرگيهاي وجود اين موجود را مي‏شناختند با تعجب حكمت اين كار را خواستار شدند . در پاسخ آنها گفته شد من در وجود اين موجود چيزها از روشني و زيبائي سراغ دارم كه شما نمي‏دانيد .
مردي يهودي براي اينكه اميرالمؤمنين علي عليه‏السلام را به حوادث‏ نامطلوبي كه در صدر اسلام بر سر خلافت در ميان مسلمين رخ داد سر كوفت دهد گفت:
ما دفنتم نبيكم حتي اختلفتم فيه هنوز پيامبرتان را دفن نكرده بوديد كه درباره‏اش اختلاف كرديد . و چه زيبا پاسخ گفت علي . فرمود : « انما اختلفنا عنه لا فيه و لكنكم ما جفت ارجلكم من البحر حتي قلتم‏ لنبيكم اجعل لنا الها كما لهم آلهة فقال انكم قوم تجهلون » .
تو اشتباه مي‏كني ، ما درباره خود پيامبرمان اختلاف نكرديم ، اختلاف ما در باره دستوري بود كه از پيامبر ما رسيده است كه آيا چنين است يا چنان‏ . اما شما هنوز پايتان از دريا خشك نشده بود كه به پيامبر خود گفتيد براي ما مانند اين بت پرستان بتي بساز ، و پيامبرتان گفت همانا شما قومي هستيد كه ناداني مي‏كنيد يعني اختلاف ما با قبول توحيد و نبوت بود . اختلاف ما اين شكل را داشت كه آيا آنكه به حكم اسلام و قرآن بايد جانشين پيامبر شود شخص معين‏ و پيش بيني شده ا ست و يا شخصي كه خود مردم او را به عنوان جانشيني‏ انتخاب و تعيين مي‏كنند ؟ اما شما يهوديان در حال حيات پيامبرتان مطلبي‏ را پيش كشيديد كه از ريشه ضد با دين شما و تعليمات پيامبر شما بود .
در اين مقاله ما در مورد حديث غدير خم که يکي از احاديث مربوط امامت و ولايت علي (ع) مي باشد مطال


دانلود مستقیم فایل