بررسی و دانلود محيط زيست و ضرورت حفاظت از آن

بررسی و دانلود محيط زيست و ضرورت حفاظت از آن دارای نکات کلیدی اکولوژی محیط زیست انسان 3,آلودگی حرارتی محیط زیست 3,مواد زاید جامد و اثرات آن بر محیط زیست 4,مخاطرات زيست محيطي 4,تخريب لايه ازن ,‌تهديدي جهان شمول 8,قوانين (راهكارهاي )‌ ملي و بين المللي مربوط به حفاظت از محيط زيست 10,چه بايد كرد ؟ 12,حفاظت م,,,

فهرست مطالب
مقدمه 1
اکولوژی محیط زیست انسان 3
آلودگی حرارتی محیط زیست 3
مواد زاید جامد و اثرات آن بر محیط زیست 4
مخاطرات زيست محيطي 4
تخريب لايه ازن ،‌تهديدي جهان شمول 8
قوانين (راهكارهاي )‌ ملي و بين المللي مربوط به حفاظت از محيط زيست 10
چه بايد كرد ؟ 12
حفاظت محیط زیست 14
مقدمه 14
حفاظت از حیونات و گیاهان بومی؛ چرا؟ 15
ضرورت حفاظت از موجودات زنده 16
زنجیره حیات 16
یک گنجینه درمانی 16
یک انبار وسیع 17
معدنی برای صنعت 17
بهره برداری مفرط از انواع جانوران 17
حفظ پارکها 18
حفاظتگاههای گیاه شناسی و باغ وحشها 18
مقررات 19
شش اهرم برای عمل 19
قوانین 19
انگیزه های اقتصادی یا مالیاتی 20
شهروندان و انجمنهای فعال 20
تحقیقات علمی 21
اقدام بین المللی 21
لايه اوزون 22
آلودگي هوا در منازل : 29
وضعيت شاخص استاندارد 30
آلودگی محیط زیست 38
دید کلی 38
آلودگی محیط زیست و لایه ازن 39
آلودگی هوا و مه دود فتوشیمیایی 45
باران اسیدی 46
مواد شیمیایی آلی سمی 47
آلودگی آبها 48
آب 49
آلودگی آب (Water Pollution) و خطرهای آن 50
سختی آب و بیماریهای قلبی – عروقی 51
آلودگیهای بیولوژیکی آب 51
فلزهای سنگین و شیمی خاک 52
تولید انرژی و آثار محیطی آن 52
آلودگی هوا 53
دید کلی 53
موضوع چیست؟ 54
اوزون از کجا می‌آید؟ 54
خطر مه دود 54
هوای آلوده چیست؟ 55
عوامل آلوده کننده هوا 55
مواد آلوده کننده هوا 55
بالا ، بالا ، بالاتر 57
… و دورتر 57
CFC ها چه موادی هستند؟ 57
بعدش چی؟ 58
نگرانی روز افزون 58
تهدید اکوسیستم‌ها 59
راهیابی مواد شیمیایی به محیط زیست 59
مواد سمی در پلاستیک‌ها 59
آلودگی هوا و باران اسیدی 60
باران اسیدی چیست؟ 60
پیامدهای باران اسیدی 61
تاریخچه علم ویروس شناسی 61
سیر تحولی 62
علت اهمیت ویروسها 63
میزبان ویروسها 63
اندازه ویروسها 64
منشا تکاملی ویروسها 64
واکسیناسیون یا ایمن‌سازی فعال 66
رابطه بین نوع واکسن با ایمنی حاصل 67
تأثیر سوخت خودروها بر محیط زیست و اقتصاد 68
معضلات زیست محیطی به شمار می آید. 68
جایگزین را در دستور کار مراکز تحقیقاتی جهان قرار داده است. 68
دلایل انتخاب CNG به جای سوخت های دیگر 70
آلودگي محيط زيست با جيوه 72
تاثیر آلودگی هوا بر کودکان 77
باکتریها, قارچها و میکروارگانیزمها 79
آلرژی کیسه های هوای 80
ترکیبات آلی فرّار و حشره کشها 83
دود سیگار 84
محیط زیست 85
شوينده‌ها و محيط زيست 94
استفاده از دترجنتهاي كنسانتره، راهكاري نوين 106
پيشنهادها 107
نتيجه‌گيري 108
منابع 110

محيط زيست و ضرورت حفاظت از آن
مقدمه
محيط در فارسي به معناي احاطه كننده و در برگيرندة دنيا بوده و معادل انگليسي آن Environment ( محيط متغير و ناپايدار) ميباشد . بطوركلي ميتوان گفت كه محيط اصطلاح جامعي براي تشريح شرايطي از قبيل محل، ‌درجه حرارت ،‌نور، آب و غيره است كه موجودات زنده در آن زندگي مي كنند . اما محيط زماني مورد بررسي است كه درآن ارتباطات بين عناصر و اجزاي تشكيل دهندة آن مد نظر قرار گيرند و به همين خاطر علم اكولوژي يا بوم شناسي اين ارتباطات را مورد بررسي قرار مي دهد. به عبارت بهتر ،‌اكولوژي دانش بررسي رابطه بين موجودات زنده با يكديگر و با محيط زيست ميباشد (10و6) . زندگي نوع بشر محيطي سالم و استفاده از هوا، خاك و آب غير آلوده حق طبيعي هر انساني مي باشد و انسان بنا به سرشت خود و سيستم هايي كه در خلقت او وجود دارد، نياز به هوايي پاك و محيط طبيعي سالم، تابش كافي آفتاب ، تامين غذاي سالم ، آرامش و آسايش ، درجه حرارت و رطوبت و فشار هواي متعادل و بالاخره شرايط مناسب براي استفاده از ابزار مختلف دارد . با وقوع انقلاب صنعتي و استفاده از انرژي هاي فسيلي در صنعت و احتراق و نهايتاً بدنبال توسعه شهرها و گسترش و پيشرفت تكنولوژي در دنيا تحولات عظيمي در نوع زندگي انسان و به تبع آن در محيط زيست بشر به وجود آمد كه روز به روز اين تحولات موجب نگراني بيش از پيش دانشمندان و طرفداران محيط زيست ميشود . صدمه شديد به زيست محيط كره زمين و درگيري بشريت در نبردي براي بقا موجب شده است كه تمامي ملل دنيا با هم متحد شوند. اين امر نشان ميدهد كه از بحران زيست محيطي دنيا ، شناختي جهاني حاصل شده است ولي هنوز هيچ راهكار اجتماعي مناسبي براي مقابله به اين بحران وجود ندارد. بطوري كه دانشمندان و رهبران تجاري آمريكا ، طرفداران محيط زيست را آدم هاي بدعنق ميدانند و رهبران سياسي كشورهاي جهان سوم نير دعاوي اين افراد را كوششي براي ممانعت از شركت اين كشورها در روند صنعتي شدن مي پندارند. لذا به جرأت ميتوان گفت كه اكثر جمعيت دنيا درك صحيحي از بحران زيست محيطي ندارند. در اين مقاله سعي براين است به مخاطرات زيست محيطي فرا روي بشر هزاره جديد و قوانين ملي و بين المللي مربوط به حفاظت از محيط زيست پرداخته و در خاتمه راهكارهايي براي مقابله با بحران زيست محيطي ارائه گردد .

اکولوژی محیط زیست انسان
محیط زیست از آب ، هوا ، خاک، انرژی و موجودات زنده تشکیل شده است. پایه‌های شناسایی این محیط زندگی ، علوم فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، ریاضی و فنی و مهندسی هستند. جمعیت دنیا تا قرن 14 میلادی تقریبا یکنواخت بود و به علت پیشرفت تکنولوژی جدید و علوم پزشکی و … جمعیت جهان بخصوص در کشورهای در حال توسعه ، در حال افزایش است. با تغییرات شدیدی که بشر در اکوسیستمهای محیط زیست خود فراهم می‌آورد، مشکلات بسیار زیادی را بوجود آورده است. اگر تدابیر بهداشت محیط انجام نپذیرد، طبیعی است که ادامه حیات بشر مختل خواهد شد.
آلودگی حرارتی محیط زیست
بعضی از کارخانه‌های تولید برق با توربین بخار کار می‌کنند. وقتی بخار از توربین خارج می‌شود توسط دستگاههای تقطیر ، دوباره مایع شده به توربین برگردانده می‌شود. برای سرد کردن دستگاههای تقطیر از آبهای سطحی استفاده می‌شود که پس از یک دور زدن به رودخانه و یا دریاچه برگردانده می‌شود و باعث گرم شدن آبها می‌شود که این فرآیند سبب بهم زدن شدید تعادل اکولوژی می‌گردد که آن را Thermal Pollution می‌گویند. که این آلودگی باعث کاهش اکسیژن محلول در آب شده و موجب مرگ موجودات آبزی می‌شود.
مواد زاید جامد و اثرات آن بر محیط زیست
دفع مواد زاید یکی از مهمترین مسائل در پاک نگه داشتن محیط زیست است. در بسیاری از شهرها و اجتماعات کوچک روشهای جمع آوری زباله ناقص بوده و تشکیلات منظمی برای دفع آنها وجود ندارد. لذا باعث جمع شدن حشرات و موشها می‌شود. و نیز به علت تجزیه مواد آلی آن ، بوی نامطبوع تولید می‌کند که برای سلامتی انسان مضر است. از بیماریهایی که توسط موشها منتقل می‌شود می‌توان به تیفوس و طاعون اشاره کرد.

مخاطرات زيست محيطي
اگر چهار مولفة تشكيل دهنده زيست محيط يعني هوا، آب ، خاك و صوت را به خاطر اهميت آنها در روند زندگي موجودات زنده به خصوص انسان موكداً مورد بررسي قرار داده و به مخاطرات و آلودگي هاي اين چند پارامتر بپردازيم قطعاً به بيراهه نرفته‌ايم . به طور كلي ، آلودگي عبارتست از هر گونه تغيير در ويژگي هاي اجزاي تشكيل دهندة‌ محيط ، به طوري كه استفاده پيشين از آنها ناممكن شود و به طور مستقيم يا غيرمستقيم حيات موجودات زنده را به مخاطره اندازد . آلاينده ها معمولاً در اثر فعاليت انسان پديده آمده و همراهان دائمي جوامع پيشرفته بشري مي باشند . افزايش جمعيت ، درآمد سرانه ، پيشرفت فن آوري و بالابردن استاندارد زندگي از عوامل مهم افزايش آلاينده هاي محيط زيست به حساب مي آيند.
مهمترين مواد آلوده


دانلود مستقیم فایل