بررسی و دانلود مقاله سوخت و ساز و چربي

بررسی و دانلود مقاله سوخت و ساز و چربي دارای نکات کلیدی مقاله, سوخت, و, ساز, و, چربي,

سوخت و ساز و چربي
از دير باز مطالعه جذب و سوخت و ساز چربي در حيوانات مزرعه برمحور نقش ليپيدهاي رژيمي در فراهم كردن انرژي رژيمي و در فرايند رسوب چربي در گوشت شير و تخم مرغ بوده است علاقه به اين زمينه ها بدليل اهميت رسوب چربي در تعيين اثر بخشي آن زياد است . بعلاوه سوخت و ساز ليپيد ها در كبد جزئي لاينفك از توليد حيواني و عامل كليدي در توسعه اختلالات سوخت و ساز از قبيل كتوزيس و كبد چرب است در نتيجه اين فصل عمدتا توجه به جنبه هاي هضم ،جذب و انتقال ليپيدهاي رژيمي ، سوخت و ساز ليپيد و سوخت و ساز ليپيد در كبد مي باشد.
علاوه بر نقش اصلي ليپيدها به عنوان مواد انرژي زا می باشند. بسياري از نقش هاي چربي ها به عنوان واسطه هاي ليپوژنیتیکی و پيام رسان هاي ثانويه در فرايند هدايت علامتني می باشد. يك بررسي از اين عملكرد ها نيز ارائه مي شود .
هضم : جذب و انتقال ليپيدهاي رژيمي
هضم و جذب ليپيدهادر غير نشخوارکنندگان
ليپيدها يي كه بوسيله حيوانات غير نشتخوار گر مصرف مي شوند عمدتا تري گليسريدها هستند به استثناي حيوانات علفخوار از قبيل اسب ها و خرگوش ها ميتوانند مقادير قابل توجهي از گالا كتوليپيدها از مواد رويشي مصرف كننده فعاليت پروتيوليتيك در دوره می باشند که به رها نمودن ليپيدها از ماتريس هاي تغذيه كمك مي كند و شرايط اسيدي و فعاليت تكان دهنده ای كه به وسيله حركات دودي معده انجام مي شود. ليپيدها خاصیت امولسيون ريزي ليپاز در معده را دارند كه مي تواند ناشي از آنزيم هايي باشد كه تجزيه مي شوند و بوسيله غدد بزاقي ترشح مي شوند ليپاز بزاقي به همراه ناحيه فوندوس معده انجام می شود . ليپاز بزاقي داراي فعاليت هيدروليك مشخصي در PH نزديك به ليپاز معده است ليپاز معده اي فعاليت هاي بهتري در حيوانات نوزاد وجود دارد وو فعاليت هيدروليتيك بهتري در جهت تري گليسريد شير نسبت به ليپاز لوزالمعده اي دارد. ليپاز معده اي عمدتا به زنجيز هاي اسيدهاي چرب بازنجيره متوسط و كوتاه حمله مي كند دروضعيت sn-3 تري ا سيل گليسرول از قبيل انهايي كه در شير نشخوار كنندگان و خوك ها شايع است میباشد.
صفرا براي هضم بيشتر چربي و جذب ان در روده كوچك ضروري است اجزاي اصلي صفرا كه براي هضم ليپيدضروري است نمك هاي صفرا و فسفوليپيدها هستند نمك هاي صفراوي كه مشمول امولسيون سازي قطرات ليپيد هستند از كلسترول به هپاتوسيت در كبد تجريه مي شود در نمك هاي صفراوي بوسيله كبد با اسيد هاي امينه گليسين كه حلاليت اب را افزايش مي دهد و سميت سلولي را از نمك هاي صفراوي كاهش مي دهد پيوند مي خورند 0 ساختار نمك هاي صفراوي طوري است كه يك مولكول چربي را فراهم مي كند يك طرف كه قطبي و هيدروفيلي است و طرف ديگر كه غير قطبي و هيدروفوبيك است بنابراين نمك هاي صفراوي در همبستگی اب –ليپيد قرار دارند و به طور عميق به هر سطحي نفوذ نمي كنند .نمك هاي صفراوي در صفرا در ساختار هاي استوانه اي وجود دارند و ميسل هاي صفراوي ناميده مي شوند وجود صفرا اثرات شبيه زدايش روي ليپيدهاي رژيم غذايي دارد و سبب مي شود كه قطرات ليپيد به قطرات كوچكتر و كوچكتر تقسيم شود
ترشحات لوزالمعده به روده كوچك نيز براي هضم و جذب ليپيد مهم است انتشار ليپيد بوسيله نمك هاي صفراوي وابستگي به كوليپاز پوليپيتد لوزالمعده اي را موجب مي شود كه ليپاز لوزالمعده اي را جذب مي كند و انها را قادر به واكنش در سطح قطره چربي مي كند اگر چه خود ليپاز لوزالمعده اي هيچ الزام خاصي براي نمك هاي صفراوي ندارد اما افزايش ناحيه سطح كه بوسيله عمل نمك هاي صفراوي ايجاد شده است خيلي ميزان هيدروليز تري كليسرول ليپاز لوزالمعده اي را افزايش مي دهد ليپاز لوزالمعده به طور مشخصي به چرخه هاي sn-1 و sn3 تري اسيل گليسرول ها حمله مي كند و باعث شكل گيري دو مونواسيل گليسرول مي شود و اسيد هاي چرب را آزاد مي كند ( فسفوليپاز بخصوصي انواع A,A در شير لوزالمعده ترشح مي شود و فسفوليپيدليستيني را به ليزوليستين تبديل مي كند
جذب ليپيد ها بستگي به شكل گيري ميسل هاي مختلط ند


دانلود مستقیم فایل