بررسی و دانلود کار تحقیقی بررسي علل دزدي در كودكان ، نوجوانان و جوانان

بررسی و دانلود کار تحقیقی بررسي علل دزدي در كودكان ، نوجوانان و جوانان دارای نکات کلیدی بررسي علل دزدي در كودكان , نوجوانان و جوانان ,تاريخچه بزهكاري ,خصوصيات شخصيتي فرد بزهكار,علل و عوامل مؤثر در بزهكاري اطفال و نوجوانان ,الف: عوامل اجتماعي ,محيط داخلي و خانوادگي ,تاير رفتار والدين بر روي اطفال

فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه
تعاريف
تاريخچه بزهكاري
خصوصيات شخصيتي فرد بزهكار
علل و عوامل مؤثر در بزهكاري اطفال و نوجوانان
الف: عوامل اجتماعي
محيط داخلي و خانوادگي
تاير رفتار والدين بر روي اطفال
ب: عوامل فردي (علل جسمي و روحي)
عوارض والدين
علل و عوامل شخصي
ج: محيط اجتماعي (خارجي به معني اخص)
سينما و تلويزيون
مطبوعات و نشريات
پاركها و اماكن عمومي
د: علل و عوامل غير مستقيم و استثنايي
طلاق و جدايي والدين
علل و عوامل موثر در طلاق
بزهكاري در جوامع شهري و روستايي
پيشگيري و درمان
اقدامات مفيد و سودمند دولتها در روسپيگيري بزهكاري
منابع و مآخذ

مقدمه
از آفات اجتماعي كه مخصوصا پس از جنگ جهاني قرن حاضر موجب متلاشي شدن خانواده ها و سرگردان شدن كودكان ستمديده‌اي شده است كه بر اثر كمبود مواد غذايي در زمان جنگ يا سالهاي پس از جنگ و نداشتن سرپرست و حامي به پرتگاه دزدي و بي‌عفتي و بدبختيهاي ديگر اجتماعي سوق داده شده‌اند و موجب افزايش بزهكاري در ميان اطفال، نوجوانان و بالاخره جوانان گرديده است.
از طرف ديگر، تمدن ماشيني نيز، نابسامانيها و ضايعات انساني فراواني را بار آورده كه از آن جمله، از هم گسيختگي روابط اجتماعي است كه عليرغم كليه تمهيدات و اقدامات دولتها اين از هم گسيختگي روابط، به بزهكاري نوجوانان ختم مي‌گردد.
امروزه يكي از مسائلي كه روز بروز بيشتر مورد توجه روانشناسان و افرادي كه به نحوي به مساله بزهكاري نوجوانان سر و كار دارند قرار مي‌گيرد. تاثير و نفوذدر پيدايش رفتارهاي خارج از قاعده و تهاجم آميز نوجوانان است. به دلايل بسياري كه مهمترين آن جدايي روحي و جسمي افراد خانواده از يكديگر مي‌باشد، كودكان و نوجوانان امروزي ساعات بيشتر و ايام زيادتري از دوران طفوليت خويش را در محيط مدرسه مي‌گذرانند و در پاره‌اي از موارد اصولا مدرسه براي تعدادي از پدران و مادران امروزي به صورت پانسيون كم خرج و بي ضرري در آمده كه به ايشان فرصت مي‌دهد تا آزادانه از زير بار مشكلات فرزندان خود شانه خالي كنند.
نكته تاسف انگيز تنها در اين خواهد بود كه مدارس آن چنان كه در بسياري از ممالك در حال توسعه مشاهده مي‌گردد آماده پذيرايي وظيفه دشوار خويش نباشند و از همه مهمتر اين كه اين مسئوليت را آن چنان كه بايد و شايد نشناسند و در چنين مواقعي خواهد بود كه به قول روانشناس معروف «كارل گرسين»: «در بسياري از موارد، مدارس خود عامل ارتكاب نوجوانان به بزهكاري خواهند بود.»
در بسياري از موارد، نوجوانان به دليل برنامه نامناسب تحصيلي و محيط سرد و غم انگيز مدرسه، عادت به شكست را به عنوان يك خصوصيت فردي و ارثي مي‌پذيرند و با چنين ضعف و نقصان بزرگي پا به جهان بزرگسالان مي‌گذارند. معمولا نوجوانن اولين قدم خويش را به عالم بزهكاري با فرار از مدرسه، بر مي‌دارند و اين خود چيزي است كه اگر مدرسه تنها عامل ارتكاب آن نباشد در پيشگيري و درمان آن مي توان نقش موثرتري را ايفاء نمايد. وقتي نوجوان عالم خارج از مدرسه و محيط اجتماع را بر چهار ديواري مدرسه ترجيح مي‌دهد،‌بدون شك برنامه مدرسه، براي اين جوانان گيرايي و جذابيت كافي را ندارد.
از اواخر قرن نوزدهم به بعد روانشناسان، روانپزشكان و قضات و حقوقدانان متخصص در امر ارتكاب جرم. ناحيه اطفال و نوجوانان جهت بافتن علل و انگيزه‌هاي آن مشغول بوده‌اند، در اين مورد، دو تن از اساتيد حقوق جزاي فرانسه چنين مي‌نويسند: «اگر قبول كنيم كه براي تامين سلامت افراد، پيشگيري مرض از معالجه آن بهتر است، بايد قبول كنيم كه از نظر حفظ مصالح اجتماعي پيشگيري از جرم نيز بهتر از مجازات مجرم خواهد بود.»
هر كشوري آداب و رسوم ، فرهنگ، اخلاقيات و مباني اقتصادي و زير بناي اجتماعي خاص، منحصر به فرد خود را دارد.
با توجه به اين نكات ممكن است كه اصلا بزهكاري در يك سرزمين غير از آنچه كه در ساير كشورها معمول است، تلقي گردد و زمينه و تسهيلاتي در ارتكاب جرم وجود داشته باشد كه در كشورهاي ديگر اين زمينه موجود نباشد، مثلا در ايالات متحده آمريكا به واسطه وسعت كشور، حاصلخيزي خاك، تسهيلات فني، و ثروت سرشار تراستها و كارتلها، زمينه كانگستريسم خيلي بيشتر از كشورهاي اروپايي و يا شرقي فراهم است.
از همه اينها گذشته ، حداقل سني براي آن كه نوجوانان، مسئول به حساب آيند و يا حداكثر سني براي فرد بزهكار، «نوجوان» به حساب آيد در سرزمين‌هاي مختلف متفاوت است، از اين رو در بعضي كشورها گروههاي وسيعي در زمره «؟؟؟ بزهكار» به حساب مي‌آيند . در صورتيك ه در سرزمين ديگر اينگونه افراد جز «بزهكاران بزرگسال» محسوب مي‌شوند.
بدين جهت اصولا نمي توان يك مقايسه منطقي در مورد بزكاري نوجوانان در شرق زمين با كشورهاي غربي به عمل آورد.
بزهكار در اصطلاح علوم رواني و تربيتي امروز، به طور كلي به افرادي گفته مي‌شود كه حداقل يك مشكل تربيتي، براي جامعه ، پليس، كارگردانان دستگاههاي قضايي به وجود آورده باشند. البته بزهكاري اين افراد داراي مراحل شدت، ضعف فراوان مي‌باشد، مثلا از يك دزدي كوچك از مدرسه و … شروع مي‌شود و به انواع بزهكاريها، سركشي عليه قانون،‌انجام اعمال و جناياتي مانند قتل نفس، عمل منافي عفت، ولگردي، سرقت و دزدي و … و نظاير اينها منتهي مي‌گردد جوان بزهكار، به هر كودك يا جواني كه سلوك و رفتارش از عرف اجتماعي خارج باشد به طوري كه براي خود و جامعه‌اش خطرناك باشد هر كودكي كه با نظام حكومت مخالفت كند يا از اوامر خانواده، معلم و اولياي امور سرپيچي كند گفته مي‌شود.
توجه زيادي كه امروز به بزهكاري جوانان معطوف مي‌شود فقط تا حدودي به اين دليل است كه بزهكاري مقدمه جرم و يا تهديد براي ايمني و مالكيت شخصي است علت ديگر آن ترس از اين است كه جامعه در انتقال ارزشهاي مثبت اجتماعي به جوانن خود با يك شكست روبرو مي‌شود و به عبارت ديگر بزهكاري غافلگير كردن در خود جامعه تلقي مي‌شود.
آموزگاران بايد با بردباري اگر با چنين مواردي روبرو شده، برخورد نمايند.
با صبر و بردبباري تمام مصائب و سختيها حل خواهد شد.
با استفاده از سوره لقمان قرآن كريم
و وصيت و سفارش حضرت علي(ع) به فرزندش امام حسن (ع)
تاريخچه بزهكاري
بزهكاري نوجوانان، مسئله نو و جديدي براي دنياي ما نيست. تاريخچه وجود آن را مي‌توان حتي تا سال 306 قبل از ميلاد تعيين نمود در ميان اولين قوانين روميها، مواردي را مي‌توان يافت كه خاص اطفال دزد وضع گرديد.
در دوران قديم كساني كه بر خلاف مقررات اجتماع خود رفتار مي‌كردند افرادي خبيث و غير قابل ترحم مي‌دانستند و مردم براي در امان ماندن از غضب الهي و نابودي، متهم را به شديدترين مجازاتها محكوم مي‌كردند.
در صورت وقوع جرم از طرف كسي، اقوام و دوستان وي نيز در امان نبودند و حتي به جرم قاتل بودن پدري، فرزندانش را نيز به قتل مي‌رساند و اين گونه عدالت را اجراء مي‌كردند.
اما در اثر تحولات اجتماعي و نفوذ احكام اسلامي، قانون قصاص جاي انتقام را گرفت و حدي براي مجازاتها قرار دادند كه اين قانون قصاص در قوانين روم و يونان و مصر و … وجود داشت. در اين قانون قصاص به كودكان و اطفال نيز در امان نبودند، اما با پيشرفت تمدن، سن اطفال و ميزان مسئوليت آنان در ارتكاب جرايم مورد توجه قرار گرفت و در قوانين كيفري، مجازات اطفال بزهكار، خفيفتر از مجازات بزرگسالان پيش بيني شد. با ظهور حضرت مسيح، عقايد اخلاقي فلاسفه آميخته با افكار مذهبي مسيح گرديد و رحم و نيكوكاري كه يكي از اصول مذهب مسيح است سبب شد كه مبلغان مسيحي به فكر اصلاح و تربيت بزهكاران و هدايت و حمايت اطفال بي‌پناه كوشا باشند. در اجراي روشهاي اصلاحي و تربيتي در سال 1602 در شهر آمستردام هلند اولين زندان تربيتي جهت اطفال بزهكار افتتاح شد. در سال 1667 در شهر فلورانس ايتاليا اولين زندان انفرادي جهت نگهداري اطفال تاسيس گرديد.


دانلود مستقیم فایل