بررسی و دانلود مقاله شناسايي موانع بكارگيري تجارت الكترونيكي (EC) در ايران

بررسی و دانلود مقاله شناسايي موانع بكارگيري تجارت الكترونيكي (EC) در ايران دارای نکات کلیدی شناسايي موانع بكارگيري تجارت الكترونيكي (EC) در ايران,مقاله شناسايي موانع بكارگيري تجارت الكترونيكي

چكيده:
بحث EC بحث روز اقتصاد جهاني است و هر كشوري كه توجه لازم را به EC (تجارت الكترونيك) نداشته باشد از گردونة رقابت جهاني عقب مي افتد. يكي از مراحل اصلي برنامه ريزي EC، شناخت موانع آن مي باشد. در اين راستا در اين مقاله و پژوهش به شناسايي موانع تجارت الكترونيك در ايران پرداخته مي شود. داده هاي لازم براي شناسايي موانع از جامعه آماري متخصصان دست اندر كار در اين زمينه در ايران از طريق پرسشنامه جمع آوري گرديد. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه موانع بكارگيري EC در ايران به ترتيب اولويت عبارتند از: مشكلات و موانع بازرگاني و گمركي، مشكلات مربوط به پرداختهاي اينترنتي و الكترونيكي، مشكلات و موانع آموزشي و فرهنگي و رفتاري، مشكل اينترنت، مشكلات حقوقي و قانوني و امنيتي،مشكلات و موانع فني و زير ساختاري و سخت افزاري، مشكلات مالي و نرم افزاري.

مقدمه
پيشرفت فناوري اطلاعات مبتني بر كامپيوتر موجب تغييرات بزرگي در كسب و كارهاي مختلف شده و در حال متحول ساختن اقتصاد مي باشد. تجارت الكترونيك، بازار كارآمدي را كه در حالت رقابت كامل پيش مي آيد را ايجاد مي كند، و براي موفقيت در تجارت الكترونيكي مهمترين اقدام شناخت موانع تجارت الكترونيكي مي‌باشد. (شهريار عزيزي، سيد حميد خداداد حسيني، شعبان الهي ، 1384)
براي بكارگيري تجارت الكترونيكي زير ساختارهاي لازم نظير فرهنگ سازي در دولت و مردم، تدوين قوانين و مقررات و زيرساختهاي اطلاعاتي و ارتباطي و اعتمادسازي در جامعه، نرم افزار، سخت افزار، آموزش الكترونيك، امنيت و خدمات و سرويسهاي اطلاعاتي و ارتباطي نظير اينترنت و پرداختهاي الكترونيكي و استقرار اقتصاد الكترونيكي لازم است. در اين مقاله سعي خواهد شد موانع بكارگيري EC در ايران شناسايي و در ادامه بعضي از راهكارهاي اجرايي نيز براي رفع آنها ارائه گردد.
1- مباني نظري تحقيق
تجارت الكترونيك محدوديتهاي نظير زمان و مكان را حذف نموده و مبادله اطلاعات و كالا و مبادلات تجاري را تسريع مي نمايد و سبب افزايش بهره وري اقتصادي مي گردد. دربخش ادبيات موضوع به دو بحث پرداخته مي شود: 1- مباني و مفاهيم تجارت الكترونيك 2- موانع تجارت الكترونيك

1-1 مباني و مفاهيم تجارت الكترونيك
تعاريف زيادي از تجارت الكترونيك شده است. جستجو براي دستيابي به روشهاي كاراتر براي انجام امور تجاري منجر به انقلابي ديگر در عرصة تجارت شده است كه اين انقلاب را تجارت الكترونيك ناميده اند.
چافي (2002) تجارت الكترونيك را خريد و فروش محصولات از طريق شبكه اينترنت مي داند. EC چيزي بيش از يك تكنولوژي مي باشد چون از تعريف واحدي برخوردار نيست. تجارت الكترونيك عبارت است از بكارگيري فناوري اينترنت در راستاي مبادلة يك كالا يا خدمت. از ديدگاه محتوايي يا اجزايي، تجارت الكترونيك شامل مجموعه اي از قطعات مي باشد و ميلر (1996) سازمان، بانك و بازاريابي را اجزاء تجارت الكترونيك معرفي مي كند. (همان، 1384)
2-1. موانع بكارگيري تجارت الكترونيك در ايران
توسط APEC (سازمان همكاريهاي اقتصادي آسيا و اقيانوسيه) شش شاخص كه وضعيت كشورها را در زمينة توسعة تجارت الكترونيك براساس آن مورد ارزيابي قرار مي دهند عبارتند از: 1- زيرساختار و فناوري اساسي: دسترسي به زير ساختار عمومي و عملكرد مناسب شبكة مخابراتي، سرعت زير ساخت و عملكرد مناسب آن براي بهره برداري كاربران، هزينة راه اندازي تجارت الكترونيك توسط شركتها و اشخاص و قابليت اعتماد به خدمات ارتباطي و زيرساختار.
2- سطح دسترسي به خدمات: زمينه سازي براي دسترسي بهتر و بيشتر توسط سرويس دهندگان اينترنت، مجراهاي خدمات و توزيع و نظام توزيع فيزيكي مناسب براي ارائه خدمات كسب و كار كافي.
3- ميزان استفاده از اينترنت: تعداد ميزبانان اينترنت، تعداد افراد و شركتهايي كه به اينترنت دسترسي دارند، تعداد سايتهاي اينترنتي، نحوة دولت از اينترنت.


دانلود مستقیم فایل