بررسی و دانلود دانلود مقاله اعتیاد

بررسی و دانلود دانلود مقاله اعتیاد دارای نکات کلیدی دانلود مقاله اعتیاد,اعتیاد و خانواده , قدرت تاثیر رسانه‌های جمعی , اختلال شخصیت ضد اجتماعی , شخصیت معتاد , پیشگیری و انواع آن

دانلود مقاله اعتیاد
فهرست صفحه
1) بیان موضوع و اهمیت و ضرورت آن 2
2) تقویت عقیده‌ی موجود ساختن عقیده‌ی تازه و تغییر عقیده 5
3) تشریح فرایند تاریخی موضوعی 6
4) اعتیاد و خانواده 12
5) قدرت تاثیر رسانه‌های جمعی 16
6) اختلال شخصیت ضد اجتماعی 19
7) شخصیت معتاد 21
8) پیشگیری و انواع آن 23
9) گروه درمانی 24
10) جمع بندی نتایج 26
11) منابع تحقیق 27

بیان موضوع و اهمیت و ضرورت آن
بعد از قاچاق اسلحه، بزرگترین و سودآورترین تجارت روی زمین، تجارت مواد مخدر است و به همین نسبت اعتیاد بزرگترین و بین المللی‌ترین مسئله‌ای است که جهان با آن روبه روست تا آنجا که سازمان ملل متحد روز پنجم تیرماه (26 ژوئن) را همه‌ساله به عنوان روز جهانی‌مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است تا اهمیت پدیده‌ی اعتیاد و مبارزه با آن را به جوامع بشری یادآوری کند.
امروزه پدیده‌ی ویرانگر اعتیاد آن چنان خودنمایی می کند که هیچ کشوری از آن مصون نیست و کشور ما نیز (به دلیل وجود بزرگترین منبع تولید مواد مخدر جهان در شرق ایران) از این امر مستثنا نیست. آمارها و مشاهدات حکایت از این دارند که جامعه‌ی ما نیز گریبانگیر معضلات اجتماعی اساسی در خصوص اعتیاد شده است:
– نسبت ازدواج به طلاق در سال 1379 در مقایسه با سال 1376، 65 درصد کاهش داشته است. آمارها نشانگر این مطلب است که در سال 1379 به ازای هر 12 ازدواج، یک طلاق ثبت شده است. بالا رفتن طلاق، در نهاد خانوده ایجاد نابسامانی می کند و گرایش به هر آسیبی از جمله اعتیاد در این نوع خانواده‌ها افزایش می یابد.
– بر پایه‌ی آمارهای رسمی اعلام شده هشتصد هزار معتاد در کشور وجود دارد و هشتصد‌هزار نفر‌نیز به‌صورت تفننی‌از موادمخدر استفاده می‌کنند. بالطبع خانواده‌های معتادان (به خصوص فرزندان فرد معتاد) در معرض اعتیاد قرار دارند.
– براساس نتایج طرح آمارگیری از ویژگی‌های اشتغال و بی کاری خانوار در سال 1379، جمعیت فعال از لحاظ اقتصادی (افراد شاغل و بی کار) در مجموع 19/37 درصد از جمعیت 10 ساله و بیشتر جامعه نمونه را تشکیل داده‌اند که 30/5 درصد ( جمعیت فعال) این جمعیت را بی کاران تشکیل می دهند.
از آنجایی که ناامیدی نسبت به آینده ناشی از بی کاری و فشارهای روحی مهمترین عامل گرایش به سمت مواد مخدر است؛ لذا جامعه‌ی بی کاران در معرض خطر اعتیاد قرار دارند.
– آمار زنان معتاد حدود پنج درصد کل معتادان کشور است هرچند این رقم به نسبت کمتر است اما زنگ خطری است؛ چون اگر یک زن معتاد شود، می تواند یک خانواده را مبتلا کند.
– اعتبار اختصاص یافته برای مبارزه با مواد مخدر 750 میلیارد تومان است در حالی که مصرف سالانه‌ی مواد مخدر در ایران 200 میلیارد تومان است، یعنی ما با 750 میلیارد تومان به جنگ یک اقتصاد و تجارت 200 میلیارد تومانی رفته‌ایم.
– شهادت دو مامور نیروی انتظامی در راه مبارزه با مواد مخدر هر 3 روز.
– تحقیقی که در کشور و با همکاری برنامه کنترل مواد مخدر سازمان ملل (UNDCP) صورت گرفته نتایج‌تحقیقی حاکی از آن‌است که متوسط سن شروع استعمال دخانیات بین حداقل 13 سال تا حداکثر 5/24 سال بوده است. سن شروع مصرف مواد بین حداقل 15 سال و حداکثر 30 سال گزارش شده و متوسط سن سوء مصرف در زنان کمی بالاتر بوده.
– 96 هزار‌نفر به اتهام مواد مخدر در زندان هستند که هزینه‌ی آنها را دولت می‌دهد و مهمتر‌این که زمینه‌ی آسیب‌های‌بعدی در‌خانواده‌های زندانیان به‌شدت بسیار مهیاست.
– معتادان (به خصوص معتادان زندانی) در معرض ابتلا به بیماری ایدز (HIV) قرار دارند.
– و…. به راستی چگونه باید با مواد مخدر و اعتیاد و معضلات ناشی از آن مبارزه کرد؟ رویکردهای مختلفی در این زمینه وجود داشته است از جمله اولین رویکرد غیر قانونی شمردن سوء مصرف مواد مخدر، تولید، ورود، خروج، خرید و فروش و… دومین رویکرد، درمان معتادان مواد مخدر و سومین رویکرد برنامه‌های کاهش تقاضای مصرف مواد مخدر است.


دانلود مستقیم فایل